Hos myndigheder og virksomheder vil der over tid kunne opstå situationer, hvor der er behov for at få afdækket dispositioner, som kan være ulovlige eller uhensigtsmæssige.
En praksis med at give rabat til visse kunder, dyre middage eller placere store ordrer hos venner og bekendte kan være enten direkte strafbart eller skadeligt for virksomheden eller myndigheden. Typisk opstår sådanne sager på baggrund af en henvendelse fra en whistleblower, pressen eller tidligere medarbejdere. Og hvad stiller man så op som ansvarlig ledelse?
Rygmarvsreaktionen hos de fleste bestyrelser og direktioner vil være at få afdækket, hvad der rent faktisk er sket, og dermed sikre sig et forsvarligt billede af situationen, før der træffes beslutninger om håndteringen. Her kommer advokatundersøgelsen ind som et relevant værktøj. Ofte er der nemlig ikke ressourcer internt til at gennemføre en stor og omfattende gennemgang af materiale og samtaler med medarbejdere og samarbejdspartnere, og der kan også være behov for, at der er friske øjne på sagen, som ikke er knyttet til enkelte medarbejdere eller interessenter i øvrigt. Dertil kommer, at der ofte skal foretages komplicerede vurderinger af faktiske forhold sammenholdt med juridiske regler og normer, og det er jo lige præcis dét, som advokater er trænet i.
Ofte skal det gå stærkt, der skal indsamles data fra computere, servere og mobiltelefoner, og ikke sjældent skal der igangsættes et større søgearbejde med digitale værktøjer. Der skal også identificeres en kreds af relevante personer, der kan have viden om sagen, og de skal orienteres om deres rolle i sagen og hvad der forventes af dem samt deres rettigheder i den forbindelse.
For ledelsen er det en god beslutning at sætte advokater til at undersøge forholdene, og det giver arbejdsro til den fortsatte drift, ligesom ledelsen kan forberede sig på at handle, når undersøgelsen er afsluttet.