Compliancearbejde er en tværfaglig disciplin, og bogen "Compliance i det offentlige i praksis" er derfor ikke rettet mod alle med og uden juridisk baggrund, der beskæftiger sig med at skabe lovmedholdelige offentlige organisationer, hvilket bør interessere alle offentligt ansatte.
Bogen er primært skrevet af Sune Fugleholm, Stanley Stener Nielsen og Jens Teilberg Søndergaard, alle partnere og advokater hos os. Bogen er udgivet af Djøf Forlag.
Bogen er bl.a. baseret på de tre forfatteres praktiske erfaringer med at arbejde med, for og i offentlige organisationer – både forfatternes involvering i undersøgelser, når noget er gået galt, og involvering i rådgivning mv. med henblik på at undgå, at noget går galt.
Desuden har Niels Fenger, dommer ved EU-Domstolen og tidligere Folketingets Ombudsmand, og Nanna Henning, afdelingschef ved Rigsrevisionen, bidraget med hvert sit kapitel til bogen om henholdsvis Folketingets Ombudsmand og Rigsrevisionen.
Uddrag af forord til Compliance i det offentlige i praksis
Denne bog har til formål på forhåbentlig let tilgængelig vis at forsyne læseren med nogle redskaber og overvejelser, der kan understøtte igangsættelsen eller videreudviklingen af offentlige myndigheders compliancearbejde. Der er således ikke tale om en teoretisk afhandling om emnet Compliance i det offentlige, men om en praktisk håndbog. Der præsenteres dog ikke i bogen en fiks og færdig skabelon, hvor man blot kan indsætte navnet på den relevante offentlige organisation på den fremhævede linje. Compliancearbejdet og complianceprogrammer skal – som det også vil fremgå af bogen – tilpasses den enkelte offentlige organisation og udarbejdes med sigte på de opgaver, som organisationen varetager. Derfor kan vi alene forsyne læseren med redskaberne og overvejelserne. Vi kan ikke lave hele arbejdet.
Som det også vil fremgå af bogen, er compliancearbejdet en tværfaglig disciplin, og bogen er derfor ikke rettet mod personer med en bestemt faglig baggrund, f.eks. jurister, men mod alle, der beskæftiger sig med at skabe lovmedholdelige offentlige organisationer; hvilket bør være noget, der interesserer alle offentligt ansatte.
Bogen er bl.a. baseret på de tre forfatteres praktiske erfaringer med at arbejde med, for og i offentlige organisationer – både forfatternes involvering i undersøgelser, når noget er gået galt, og involvering i rådgivning mv. med henblik på at undgå, at noget går galt. En grundlæggende udfordring i den forbindelse er, at alle kan se behovet for at investere i compliance, når noget er gået galt, mens det kan være svært at få folk til at se behovet, når katastrofen ikke er indtrådt, og der samtidig er så mange andre »lækre« nye politiske initiver, som man gerne vil investere i. Hvorfor skal man dog sende sin bil til regelmæssige eftersyn, når man kan bruge de samme penge på lækkert ekstraudstyr? Ja, hvorfor mon?