Direkte indkøb under COVID-19 var lovlige

Klagenævnet for Udbud har i en principiel kendelse fastslået, at Region Midtjyllands indkøb af hurtigtests til selvtest uden forudgående udbud var berettiget som led i sundhedsmyndighedernes forebyggende tiltag under COVID-19-pandemien.

Klagenævnet for Udbud har i en principiel kendelse fastslået, at Region Midtjyllands indkøb af hurtigtests til selvtest uden forudgående udbud var berettiget som led i sundhedsmyndighedernes forebyggende tiltag under COVID-19-pandemien.

BAGGRUND

I perioden februar – december 2021 gennemførte Region Midtjylland en række indkøb af selvtests på vegne af staten til brug for test indenfor bl.a. skole- og uddannelsesområdet, ældreområdet og på sygehusene. Indkøbene blev foretaget uden forudgående udbud efter undtagelsesbestemmelsen i § 80, stk. 5, i udbudsloven. Bestemmelsen giver mulighed for at foretage direkte indkøb i strengt nødvendigt omfang, hvis der foreligger uforudsigelige og ekstraordinære omstændigheder, der gør, at det ikke er muligt at overholde fristerne for gennemførelse af udbud.

Brancheforeningen DiaLab, hvis medlemmer beskæftiger sig med produkter til laboratorier, indbragte sagen for Klagenævnet for Udbud. Brancheforeningen gjorde under sagen gældende, at betingelserne for at anvende udbudslovens § 80, stk. 5, ikke var opfyldt.

BETINGELSER FOR DIREKTE INDKØB OPFYLDT

Klagenævnet for Udbud gav regionen medhold i, at betingelserne for at anvende udbudslovens § 80, stk. 5, var opfyldt.

Klagenævnet lagde vægt på, at det ikke var muligt for regionen at forudse behovet for og omfanget af selvtests, idet dette afhang af smittens udvikling, herunder som følge af nye varianter og mutationer, udviklingen i hurtigtestene og regeringens beslutninger om teststrategi i forhold til forebyggende tiltag.

Klagenævnet lagde desuden vægt på, at det ikke var muligt for regionen at sikre behovet for selvtests ved gennemførelse af udbud, herunder ved hasteudbud, hvorfor der på grund af udviklingen i COVID-19-krisen forelå ekstraordinære begivenheder, som affødte akutte behov for selvtests.

Endelig lagde klagenævnet vægt på, at regionen alene havde foretaget indkøb i strengt nødvendigt omfang, idet omfanget af indkøbene skal ses i lyset af, at regionen måtte tage hensyn til, at regionen agerede i et internationalt marked, hvor der var massivt pres på levering af hurtigtests af høj kvalitet, samtidigt med at regionen skulle tage behørigt hensyn til menneskers liv og sundhed.

FORTSAT EN ABSOLUT UNDTAGELSE

Kendelsen ændrer ikke på, at anvendelsen af udbudslovens § 80, stk. 5, fortsat er en absolut undtagelse, som kræver nogle helt særlige omstændigheder, som ordregiver skal godtgøre.

Kendelsen bidrager dog med væsentlige fortolkningsbidrag for lignende fremtidige situationer, hvor hensyn til folkesundheden og menneskers liv spiller en afgørende rolle.

Poul Schmith har repræsenteret regionen i sagen ved Jens Bødtcher-Hansen, Christina Heiberg-Grevy og Madeeha Ali.

Læs mere om vores rådgivning indenfor udbud.