Starttidspunkt for læseferien
For de fleste af mine kollegaer starter eksamensforberedelserne 10-14 dage før eksamensdatoen. Studenterne Konrad og Anders holder 1-2 dages pause efter sidste undervisningslektion for at lade op til læseperioden. Omvendt starter min kollega Milla sin forberedelse allerede før sidste lektion, da det giver mere luft i den anden ende.
Line, der starter på kandidatuddannelsen i jura efter sommeren, har et godt tip parat; antal ECTS-point minus 1 dag giver antal læsedage. Fag med 15 ECTS-point er for Line altså lig med ca. 14 dages oplæsning. Det betyder dog ikke 14 dages isolation i KUA’s grotte! Off-dage er normale og sker af en årsag. Eksempelvis holder Line altid fri på dagen inden eksamen. På den måde føler hun sig klar og frisk, når det hele går løs.
Tidsforbrug på læsedage
Elefanten i rummet – tidsforbruget! Emnet skiller vandene, og mit interview af de studerende har vist, at der er store forskelle i tilgangen.
Line og Milla starter gerne læsedagen kl. 9, så de har plads til lidt længere pauser i løbet af dagen. Konrad og Anders starter derimod tidligst kl. 10 – hvis ikke lidt senere.
”Lidt livsnyderi og en god kop kaffe om morgenen skal læseferien jo være god for”, tilføjer Konrad.
Tidspunktet for læsedagens afslutning varierer endnu mere. For de fleste af de adspurgte slutter dagen således, ”når de ikke kan mere”.
For Anders ligger dette tidspunkt typisk omkring kl. 16, men i pressede perioder kan der også opstå lange dage helt ind til kl. 22-23. Line og Milla har derimod et mere fast stoptidspunkt hhv. kl. 17 og 18. Lidt overraskende er måske sammenhængen mellem at starte sent og stoppe tidligt.
Som bemærkning til en lidt kortere læsedag tilføjer Anders: ”Deep-work må altså ikke undervurderes.” og understreger forskellen på læringsudbytte og tidsforbrug. Ifølge Anders er chancerne for, at du har arbejdet godt, gode, når du ikke kan rumme mere. Om det sker efter to, fire eller ti timer er for ham underordnet.
Lokation
Valg af sted til bedst muligt at kunne fokusere på læsestoffet og opgaverne handler for alle mine kollegaer om et behov for at adskille sine egne fire vægge fra læselokalet.
Emil tager hjem til sine forældre for ikke at blive distraheret og have mere ro omkring sig, og isolerer sig med læsestoffet. Line gør det samme. For Anders og Milla varierer læseomgivelserne derimod fra dag til dag. Læsningen kan både foregå på universitetet, hjemme, hos læsemakkeren eller på en café.
Personligt kan jeg anbefale parken i solskin som oplagt mulighed for at tune ind på sommeren med en dejlig fagbog i hånden. Både Anders og Konrad gør også brug af firmaets faciliteter, der altid står til rådighed til studiebrug.
Metode
Grundlæggende gør studenterne brug af fire redskaber: Lærebogen, noter, loven og eksamenssæt. Særligt Milla og Konrad fokuserer på at løse tidligere eksamenssæt og stoppe de hukommelseshuller, der opdages, med viden fra lærebogen eller (andres) noter.
Ved nærmere efterspørgsel kommenterer Emil, at ”besvarelsen af opgavesæt ikke giver nok udbytte i forhold til tidsforbruget” for ham, hvorfor han holder sig til lærebogen og diskussioner med studiegruppen. Omvendt løser Konrad alle tilgængelige opgavesæt inden eksamen, hvis tiden tillader det, mens Milla kategoriserer opgavesættene efter emne for at bruge dem som opslagsværk under eksamen. En vane, der både kan gavne og skade, da den er en smule fastlåst, tilføjer hun dog.
Selv har jeg oplevet det som stor hjælp at have sat rettevejledninger fra tidligere eksamenssæt sammen i ét dokument for at kunne søge i det. Andre bruger – muligvis til forfatternes utilfredshed – ikke lærebogen, men hellere kompendier og noter til pensum.
En fællesnævner for alle adspurgte studerende er planlægning.
Flere planlægger hele læseferien og sætter delmål for hver dag. Andre aftaler med sig selv eller læsemakkeren, hvad der skal nås i løbet af dagen og planlægger dag til dag. Det giver mulighed for at holde tidligt fri med god samvittighed, hvis man når de fastlagte mål.
Det sociale under læsningen
Ingen af studenterne læser med flere end tre andre, som man måske gør tidligt på studiet for at finde fodfæste. Emil og Line læser alene hjemme hos familien, som giver det sociale input for dem. Anders derimod sidder altid med studiegruppen for at kunne drøfte de spørgsmål, der måtte dukke op. Emil holder typisk koncentrationen, indtil han er helt færdig for dagen og lader noget socialt afløse læsningen. Konrad tager derimod gerne ud i løbet af dagen og veksler mellem koncentreret arbejde og hyggesnak.
Gennemgående for alle er afbræk med den ene eller anden form for socialt samvær – typisk over en kop kaffe. Det kan man jo heldigvis lige meget, hvor man har valgt at læse.