Eksamenslæsning: Alle veje fører til Rom

”Der er lige så mange måder at læse til eksamen på, som der er studerende”. I denne artikel vil jeg forsøge at kortlægge studerendes læsemåder og -metoder.

”Der er lige så mange måder at læse til eksamen på, som der er studerende”. I denne artikel vil jeg forsøge at kortlægge studerendes læsemåder og -metoder.

Du har muligvis hørt din gruppevejleder, underviser eller professor fortælle, hvor mange forskellige former for eksamenslæsning der er. Du har måske også hørt nogen påstå, at netop deres fremgangsmåde er den helt rigtige. I denne artikel forsøger jeg at kortlægge nogle af de forskellige tilgange, der findes blandt de studerende for forhåbentligt at vise dig, at eksamenslæsning ikke er en one-size fits all. Måske kan du genkende dig selv i nogle af deres fremgangsmåder, eller finde inspiration til, hvad der kunne virke for dig.

Til dette formål har jeg interviewet en håndfuld af mine studenterkollegaer fra Poul Schmith/Kammeradvokaten for at blive klogere på de forskellige måder, man kan gribe eksamenslæsningen an på med udgangspunkt i en fire timers skriftlig eksamen. Jeg spurgte ind til deres starttidspunkt for læseferien, tidsforbrug, lokation, læsemetode og det sociale.

Tak til mine kollegaer, Anders, Emil, Konrad, Line og Milla, der tog sig tid til at besvare mine spørgsmål. Anders, Emil og Line er fra studentergruppen for Finansiering og Insolvens. Konrad og Milla er studenter i Digitalisering og Regulering. Milla, Line og Anders er i gang med at afslutte deres 6. semester, og Konrad og Emil er i slutningen af 8. semester.

Starttidspunkt for læseferien

For de fleste af mine kollegaer starter eksamensforberedelserne 10-14 dage før eksamensdatoen. Studenterne Konrad og Anders holder 1-2 dages pause efter sidste undervisningslektion for at lade op til læseperioden. Omvendt starter min kollega Milla sin forberedelse allerede før sidste lektion, da det giver mere luft i den anden ende.

Line, der starter på kandidatuddannelsen i jura efter sommeren, har et godt tip parat; antal ECTS-point minus 1 dag giver antal læsedage. Fag med 15 ECTS-point er for Line altså lig med ca. 14 dages oplæsning. Det betyder dog ikke 14 dages isolation i KUA’s grotte! Off-dage er normale og sker af en årsag. Eksempelvis holder Line altid fri på dagen inden eksamen. På den måde føler hun sig klar og frisk, når det hele går løs.

Tidsforbrug på læsedage

Elefanten i rummet – tidsforbruget! Emnet skiller vandene, og mit interview af de studerende har vist, at der er store forskelle i tilgangen.

Line og Milla starter gerne læsedagen kl. 9, så de har plads til lidt længere pauser i løbet af dagen. Konrad og Anders starter derimod tidligst kl. 10 – hvis ikke lidt senere.

Lidt livsnyderi og en god kop kaffe om morgenen skal læseferien jo være god for”, tilføjer Konrad.

Tidspunktet for læsedagens afslutning varierer endnu mere. For de fleste af de adspurgte slutter dagen således, ”når de ikke kan mere”.

For Anders ligger dette tidspunkt typisk omkring kl. 16, men i pressede perioder kan der også opstå lange dage helt ind til kl. 22-23. Line og Milla har derimod et mere fast stoptidspunkt hhv. kl. 17 og 18. Lidt overraskende er måske sammenhængen mellem at starte sent og stoppe tidligt.

Som bemærkning til en lidt kortere læsedag tilføjer Anders: ”Deep-work må altså ikke undervurderes.” og understreger forskellen på læringsudbytte og tidsforbrug. Ifølge Anders er chancerne for, at du har arbejdet godt, gode, når du ikke kan rumme mere. Om det sker efter to, fire eller ti timer er for ham underordnet.

Lokation

Valg af sted til bedst muligt at kunne fokusere på læsestoffet og opgaverne handler for alle mine kollegaer om et behov for at adskille sine egne fire vægge fra læselokalet.

Emil tager hjem til sine forældre for ikke at blive distraheret og have mere ro omkring sig, og isolerer sig med læsestoffet. Line gør det samme. For Anders og Milla varierer læseomgivelserne derimod fra dag til dag. Læsningen kan både foregå på universitetet, hjemme, hos læsemakkeren eller på en café.

Personligt kan jeg anbefale parken i solskin som oplagt mulighed for at tune ind på sommeren med en dejlig fagbog i hånden. Både Anders og Konrad gør også brug af firmaets faciliteter, der altid står til rådighed til studiebrug.  

Metode

Grundlæggende gør studenterne brug af fire redskaber: Lærebogen, noter, loven og eksamenssæt. Særligt Milla og Konrad fokuserer på at løse tidligere eksamenssæt og stoppe de hukommelseshuller, der opdages, med viden fra lærebogen eller (andres) noter.

Ved nærmere efterspørgsel kommenterer Emil, at ”besvarelsen af opgavesæt ikke giver nok udbytte i forhold til tidsforbruget” for ham, hvorfor han holder sig til lærebogen og diskussioner med studiegruppen. Omvendt løser Konrad alle tilgængelige opgavesæt inden eksamen, hvis tiden tillader det, mens Milla kategoriserer opgavesættene efter emne for at bruge dem som opslagsværk under eksamen. En vane, der både kan gavne og skade, da den er en smule fastlåst, tilføjer hun dog.

Selv har jeg oplevet det som stor hjælp at have sat rettevejledninger fra tidligere eksamenssæt sammen i ét dokument for at kunne søge i det. Andre bruger – muligvis til forfatternes utilfredshed – ikke lærebogen, men hellere kompendier og noter til pensum.

En fællesnævner for alle adspurgte studerende er planlægning.

Flere planlægger hele læseferien og sætter delmål for hver dag. Andre aftaler med sig selv eller læsemakkeren, hvad der skal nås i løbet af dagen og planlægger dag til dag. Det giver mulighed for at holde tidligt fri med god samvittighed, hvis man når de fastlagte mål.

Det sociale under læsningen

Ingen af studenterne læser med flere end tre andre, som man måske gør tidligt på studiet for at finde fodfæste. Emil og Line læser alene hjemme hos familien, som giver det sociale input for dem. Anders derimod sidder altid med studiegruppen for at kunne drøfte de spørgsmål, der måtte dukke op. Emil holder typisk koncentrationen, indtil han er helt færdig for dagen og lader noget socialt afløse læsningen. Konrad tager derimod gerne ud i løbet af dagen og veksler mellem koncentreret arbejde og hyggesnak.

Gennemgående for alle er afbræk med den ene eller anden form for socialt samvær – typisk over en kop kaffe. Det kan man jo heldigvis lige meget, hvor man har valgt at læse.

Det eneste rigtige

Afslutningsvis vil jeg understrege den frase, som du sikkert har hørt oftere, end du er faldet i søvn under læsningen, men sjældnere end du har været træt af læseferien; Der er så mange måder at læse op på, som der er studerende. For nogle starter dagen tidligt, for andre sent. Nogle læser bedst alene og hjemme, andre i fællesskab på universitetet. Det eneste rigtige er din egen måde.

Jeg håber, at denne artikel har anskueliggjort forskelligheden i jurastuderendes tilgang til læsning, som man i anbefalingernes rod nogle gange kan fare vild i. Forskellige metoder dækker forskellige behov. Farer du nogensinde vild, så vær sikker på, at der ikke findes afveje – du skal nok ende i Rom.

Skemaer over læsemåder og  -metoder

Her kan du se de studerendes skema over deres læsemåder og  -metoder...

Konrad Maximilian Habeck, student i Digitalisering og Regulering

Starttidspunkt for læseferien
14 dage inden eksamen.

Tidsforbrug om dagen
Fra kl. 10:30 til kl. 16. Nogle fridage.

Sted
Hjemme, hos læsemakkeren eller på kontoret.

Metode
- Lave en plan for dagen
- Løse eksamenssæt og brug af bogen som opslagsværk
- Skrive noter i loven
- Flowcharts

Socialt
Mest med én anden. Nogle gange alene.
Altid pauser med plads til mad, kaffe og boldspil.

Line Viggers, student i Finansiering og Insolvens

Starttidspunkt for læseferien
Antal ECTS minus 1 dag.

Tidsforbrug om dagen
Fra kl. 9 til kl. 18.

Sted
Hos forældrene.

Metode
- Løse eksamenssæt og bruge noter som opslagsværk
- Brug af kompendier

Socialt
Alene.

Anders Kragelund, student i Finansiering og Insolvens

Starttidspunkt for læseferien
10 dage før eksamen.

Tidsforbrug om dagen
Fra kl. 10 til kl. 16.

Sted
Varierende. Mest på universitet, hjemme eller på biblioteket.

Metode
- Læs pensum og saml spørgsmålene til diskussion med læsegruppen
- Ingen løsning af eksamenssæt

Socialt
Sammen med 1-2 andre.

Milla Bjørn, student i Digitalisering og Regulering

Starttidspunkt for læseferien
Før undervisningen er slut.

Tidsforbrug om dagen
Kl. 9 til 17.

Sted
Varierende. På uni eller på café. Aldrig hjemme.

Metode
- Plan for hele læseferien
- Øvelsesopgaver med bog som opslagsværk
- Kategoriser opgaverne efter emne

Socialt
Alene, men med sociale pauser.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.