Er ændring af mindstekrav i udbud med forhandling lig ændring af grundlæggende element?

Klagenævnets kendelse illustrerer, at dette ikke nødvendigvis behøver at være tilfældet, idet klagenævnet i sagen foretog en konkret vurdering af, om ændringerne af mindstekrav under udbudsproceduren havde påvirket potentielle tilbudsgiveres deltagelse i udbudsprocessen og/eller fordrejet konkurrencen mellem tilbudsgiverne.

Klagenævnets kendelse illustrerer, at dette ikke nødvendigvis behøver at være tilfældet, idet klagenævnet i sagen foretog en konkret vurdering af, om ændringerne af mindstekrav under udbudsproceduren havde påvirket potentielle tilbudsgiveres deltagelse i udbudsprocessen og/eller fordrejet konkurrencen mellem tilbudsgiverne.

  • Helt kort omhandler sagen et udbud med forhandling, hvor to selskaber, Assemble A/S og KMD A/S, deltog i udbuddet. Under udbudsprocessen ændrede ordregiveren to mindstekrav, hvilket var foranlediget af et spørgsmål fra KMD A/S, som blev den vindende tilbudsgiver. Klager, Assemble A/S, gjorde gældende, at ordregiver, ved at have ændret på mindstekrav under udbudsprocessen, havde foretaget ændringer af grundlæggende elementer.
  • I vurderingen heraf citerer klagenævnet forarbejderne til udbudslovens § 2, hvor det blandt andet fremgår:

”Ligebehandlingsprincippet udelukker derimod ikke ændringer af mindstekrav, hvis ændringen ikke vil kunne påvirke potentielle ansøgeres eller tilbudsgiveres deltagelse i den omhandlede udbudsprocedure og ikke fordrejer konkurrencen mellem ansøgere eller tilbudsgivere. I proceduren udbud med forhandling efter forudgående offentliggørelse vil en ændring af mindstekrav altid udgøre en ændring af grundlæggende elementer.” 

  • Hvorefter klagenævnet udtalte, at bevisbyrden for, at ændringerne ikke kunne påvirke potentielle tilbudsgiveres deltagelse i udbudsproceduren og ikke fordreje konkurrence mellem tilbudsgiverne, påhviler ordregiveren. Klagenævnet fandt efter en samlet vurdering, at ordregiveren ikke havde løftet denne bevisbyrde.
  • Klagenævnet synes herved ikke at inddrage den ovenfor understregede del af forarbejderne til udbudslovens § 2, da klagenævnet i stedet netop foretog en konkret vurdering af, om de foretagne ændringer af mindstekravene udgjorde ændringer af grundlæggende elementer (som defineret i udbudslovens § 24, nr. 37, og forarbejder hertil).
  • Kendelsen indikerer således, at der også ved et udbud med forhandling skal foretages en konkret vurdering af, om ændring af et mindstekrav udgør ændring af et grundlæggende element. Se i samme retning Klagenævnet for Udbuds kendelse af 19. juni 2020, Sweco Danmark A/S mod Faaborg-Midtfyn Kommune, Vej og Trafik og FFV Spildevand A/S.
  • Klagenævnet lægger dog i vurderingen vægt på ”udbuddets og ændringens karakter, sammenholdt med det, der er anført i forarbejderne til udbudslovens § 2”. Det er således vores forståelse, at der må være tale om en streng bevisbyrde for, at ændring af mindstekrav i et udbud med forhandling ikke vil udgøre en ændring af grundlæggende elementer.  

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.