Kommissionens udkast til en ny EU-USA tilstrækkelighedsafgørelse
EU-Kommissionens forslag til tilstrækkelighedsafgørelse om DPF skal bl.a. imødegå de mangler ved Privacy Shield, som EU-Domstolen påpegede i Schrems II-dommen og dermed skabe nye retlige rammer for overførsler af personoplysninger mellem EU og USA.
Manglerne imødegås ved implementering af et certificeringsprogram og fastsættelse af krav, som i det væsentligste sikrer et beskyttelsesniveau, som svarer til dét, der findes i EU/EØS. I det følgende gennemgår vi de forskellige elementer i DPF, som er med til at sikre et tilsvarende beskyttelsesniveau.
Anvendelsesområde og certificering
DPF er – ligesom Privacy Shield og Safe Harbor – baseret på et certificeringssystem, hvorefter amerikanske organisationer forpligter sig til et sæt databeskyttelsesprincipper, som udstedes af the U.S. Department of Commerce (DoC). Principperne vedrører eksempelvis formålsbegrænsning, dataminimering, gennemsigtighed og rettigheder for registrerede, som i vidt omfang allerede kendes i databeskyttelsesforordningen.
DPF finder således anvendelse på amerikanske organisationer, som har opnået den ovenfor beskrevne certificering. Dette gælder, uanset om den pågældende virksomhed i forbindelse med den konkrete overførsel af personoplysninger kvalificeres som dataansvarlig eller databehandler.
For at være kvalificeret til certificering skal organisationerne være underlagt tilsyn af the Federal Trade Commission (FTC) eller the U.S. Department of Transportation (DoT), som er bemyndiget med undersøgelses- og håndhævelseskompetencer.
Personoplysninger og behandling heraf fastlægges i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens definitioner. Alle personoplysninger, som overføres fra EU til certificerede organisationer i USA, og som ikke er indsamlet med henblik på offentliggørelse i journalistisk øjemed mv. (se hertil DPF Bilag 1, afsnit III.2), anses for beskyttet under DPF.
Principper for behandling af personoplysninger
DPF opererer med et sæt principper for behandling af personoplysninger, der i det væsentligste svarer til databeskyttelsesforordningens generelle principper for behandling af personoplysninger efter dennes artikel 5.
Således stiller DPF krav til, at personoplysninger behandles efter følgende principper:
- Lovlighed, rimelighed og formålsbegrænsning, jf. DPF betragtning 13-19, som eksempelvis betyder, at personoplysninger alene må indsamles til et specifikt formål og må kun anvendes til anden behandling, såfremt den anden behandling ikke er i uoverensstemmelse med formålet, som oplysningerne oprindeligt blev indsamlet til.
- Rigtighed, dataminimering og opbevaringsbegrænsning, jf. DPF betragtning 20-22, som bl.a. indebærer, at personoplysninger skal være korrekte og ajourførte. Personoplysninger skal endvidere være tilstrækkelige, relevante og ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt i forhold til formålet med behandlingen, herunder opbevaring i længere tid end nødvendigt.
- Integritet og fortrolighed, jf. DPF betragtning 23-24, som betyder, at personoplysninger skal behandles på en måde, som sikrer oplysningernes sikkerhed, herunder beskyttelse mod uautoriseret eller ulovlig behandling og imod tab, tilintetgørelse eller skade. Databehandlere og -ansvarlige skal sikre, at tilstrækkelige tekniske og organisatoriske foranstaltninger er foretaget for at beskytte oplysningerne fra mulige trusler.
- Gennemsigtighed, jf. DPF betragtning 25-28, hvorefter en række krav skal opfyldes ved oplysning af registrerede om behandlinger, herunder angående den behandlende organisations deltagelse i DPF, omfanget af behandlingen, mv.
- Ansvarlighed, jf. DPF betragtning 44-46, som bl.a. indebærer, at det ved databehandling skal sikres, at der er iværksat passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, som opfylder de databeskyttelsesretlige forpligtelser, og som kan dokumenteres, særligt over for kompetente tilsynsmyndigheder.
Derudover er følsomme personoplysninger underlagt særlig beskyttelse i DPF, jf. betragtning 16-19.
De registreredes rettigheder
De registrerede tillægges en række rettigheder i DPF, herunder retten til indsigt, adgang til indsigelse over for behandling samt retten til at få oplysninger berigtiget eller slettet. Dette sikres bl.a. igennem det såkaldte ”Access Principle”, eller adgangsprincippet, hvorefter registrerede har ret til, uden begrundelse, at modtage bekræftelse fra en organisation på, hvorvidt organisationen behandler personoplysninger om den registrerede, at få oplysningerne oplyst, modtage information om behandlingsformål, behandling af følsomme oplysninger samt information om modtagere af oplysningerne.
Adgangsretten begrænses alene under exceptionelle forhold og i overensstemmelse med undtagelserne i databeskyttelsesretlige regler i EU, herunder hvor andres legitime rettigheder vil blive krænket, hvor tildeling af adgang er disproportionalt byrdefuld eller udgiftstung, mv.
Derudover gælder der over for registrerede en oplysningspligt, herunder hvis formålet med behandlingen ændres, så den registrerede har mulighed for at protestere imod behandlingen.
Begrænsninger af deling af personoplysninger med andre organisationer i USA eller tredjelande
DPF fastlægger en række begrænsninger for såkaldte ”onward transfers”, dvs. videreoverførsel af personoplysninger til en dataansvarlig eller databehandler. Konkret må organisationer, der er omfattet af DPF, således alene videregive oplysninger til behandling, såfremt behandlingen er til begrænsede og specifikke formål på baggrund af en kontrakt mellem organisationen og tredjeparten, og kontrakten forpligter tredjeparten til at sikre samme beskyttelsesniveau som fastsat ved DPF’s grundlæggende principper.
Hvor deling af oplysninger sker til en ”tredjepartaktør”, f.eks. en databehandler, skal organisationen endvidere sikre, at modtageren alene handler efter instruks og tager rimelige og passende skridt for at sikre, at denne effektivt behandler personoplysningerne på en måde, som er i overensstemmelse med organisationens forpligtelser under DPF’s grundlæggende principper, samt - ved kendskab hertil - at stoppe og afhjælpe uautoriseret behandling. Ligesom efter databeskyttelsesforordningen vil den dataansvarlige principielt stå til ansvar, hvis der opstår udfordringer i en kæde af (under)databehandling, medmindre den dataansvarlige kan bevise ikke at være ansvarlig for den handling, der har forårsaget skaden.
Adgang til effektiv administrativ og retslig prøvelse
DoC administrerer og fører tilsyn med DPF. Rammesættet fastsætter således tilsyns- og håndhævelsesmekanismer for at verificere og sikre, at certificerede organisationer overholder DPF’s grundlæggende principper, og at enhver afvigelse herfra adresseres.
Derudover sikrer DPF den registreredes ret til administrativ og retslig prøvelse igennem en række muligheder for at håndhæve rettigheder, indgive klager om organisationers manglende regeloverholdelse, mv.
Individer kan indgive klager direkte til en organisation, til en uafhængig udenretslig mægler udpeget af organisationen, til nationale ”DPA’er”, til DoC eller til FTC. Endelig har den registrerede mulighed for at anlægge en voldgiftssag mod organisationen.