ØSTRE LANDSRETS DOM
Anklagemyndigheden ankede byrettens dom til Østre Landsret efter indstilling fra Datatilsynet med påstand om, at bøden skulle
skærpes til de kr. 100.000,-. Kommunen valgte herefter at kontraanke med påstand om formildelse, subsidiært stadfæstelse.
Det centrale omdrejningspunkt i sagen for landsretten var, hvorvidt det skulle betragtes som formildende omstændigheder, at der var få personer, der konkret blev berørt af bruddet, at kommunen hurtigt rettede for sig, da sikkerhedsbruddet blev konstateret, eller kommunen ikke tidligere var straffet af relevans for sagen.
For landsretten fremlagde Anklagemyndigheden en ny supplerende indstilling fra Datatilsynet om bødeberegning i sagen. Det fremgik af indstillingen, at Datatilsynet ikke fandt, at disse forhold i særlig grad skulle betragtes som formildende omstændigheder.
Datatilsynet mente derimod, at disse forhold alene måtte betragtes som neutrale forhold og som fravær af skærpende omstændigheder, da artikel 32 er et risikodelikt, og da overholdelse af reglerne er normen.
Anklagemyndigheden mente på den baggrund ikke, at de ovennævnte momenter kunne tælle med som formildende omstændigheder efter databeskyttelsesforordningens artikel 83, stk. 2, men at det alene kunne tælle med som neutrale omstændigheder og dermed ikke påvirke bødeberegningen i sagen.
Kommunen gjorde heroverfor gældende, at disse forhold netop skulle tælle med som formildende omstændigheder og dermed reducere bødens størrelse.
I landsrettens dom af 19. februar 2025 anførte landsretten bl.a. følgende i sine præmisser:
”Ved vedtagelsen af databeskyttelsesloven er tilsigtet en væsentlig skærpelse af det hidtidige bødeniveau efter den tidligere gældende persondatalov, og det fremgår bl.a. af lovens forarbejder, at bødeloftet for offentlige myndigheder er lavere end for private, hvorfor det også er forudsat, at forhøjelsen af bødeniveauet for offentlige myndigheder skal være lavere henset til offentlige myndigheders særlige situation, hvorefter de efter lovgivningen er pålagt at varetage lovbestemte opgaver, der ikke uden videre i alle tilfælde blot kan standses for derved at bringe en eventuel ulovlig tilstand til ophør. Det fremgår også, at der i hver enkelt sag skal tages behørigt hensyn til de oplistede hensyn i databeskyttelsesforordningens artikel 83, stk. 2.
Landsretten har – som byretten – ved fastsættelse af bødens størrelse lagt vægt på bl.a. de hensyn, der fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 83, stk. 2, og tiltræder det af byretten anførte herom. Landsretten har endvidere efter artikel 83, stk. 2, lagt vægt på, at overtrædelsen er begået ved simpel uagtsomhed, at [kommunen] selv indberettede overtrædelsen og omfanget heraf til Datatilsynet, ligesom kommunen samarbejdede med tilsynet i den efterfølgende proces, at kommunen havde foretaget en forudgående risikovurdering, der imidlertid ikke identificerede overtrædelsen, og at kommunen som offentlig myndighed ikke har opnået økonomiske fordele eller undgået tab som følge af overtrædelsen.
[…]
Landsretten tiltræder på denne baggrund og efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, at bøden passende kan fastsættes til 50.000 kr. Det anførte om sagsbehandlingstiden kan ikke føre til et andet resultat henset til sagens karakter og kompleksitet.”
Som det fremgår, stadfæstede landsretten byrettens dom, hvorefter kommunen skulle betale en bøde på kr. 50.000,- frem for de kr. 100.000,-, som Anklagemyndigheden havde påstået for landsretten.