Undervisningserfaring som studerende
Mit valg om at blive gruppevejleder udspringer af ønsket om at bidrage til studiemiljøet, ligesom jeg blev inspireret af min egen positive oplevelse med en engageret gruppevejleder under studiestarten. For at påtage mig denne rolle kræves ikke kun faglig kompetence, men også en forståelse for de studerendes udfordringer, der kan opstå i starten af studiet.
At blive gruppevejleder kræver typisk en kombination af akademisk erfaring og engagement, evalueret gennem en formel ansøgningsproces og jobsamtale. Tidsmæssigt indebærer rollen en undervisning gang om ugen, ligesom der også skal forberedes til dette.
En væsentlig del er fokus på trivsel. Det gælder særligt i forhold til stresshåndtering og for at skabe et velfungerende studiemiljø. Jeg arbejder derfor aktivt med de studerende for at sikre, at de trives både personligt og fagligt, hvilket bl.a. inkluderer eksamenstræning og besvarelse af personlige- og faglige spørgsmål.
Udover at have været en kilde til at hjælpe andre og give egne erfaringer videre styrker rollen også mine egne færdigheder. Jeg lærer at strukturere undervisningsforløb på en sammenhængende måde, ligesom det er med til at forbedre mine formulerings- og præsentationsevner.
Min kollega Konrad Maximilian Habeck er også gruppevejleder på det Juridiske Fakultet og udtaler følgende:
”At være gruppevejleder giver en mulighed for at bruge sin erfaring på studiet til at gøre det så nemt som muligt for de nye studerende at falde til. Man står i en unik relation til de nye studerende og kan med en selv som eksempel vise studiets faldgruber, men også muligheder. Derudover får man mulighed for at give de studerende et indtryk af de mange muligheder, studiet åbner for.”