Hvad kan ikke undtages fra aktindsigt i en sag om direkte tildeling af en kontrakt?

Klagenævnet fandt i denne kendelse, at ordregiver ikke var berettiget til at undtage oplysninger om det offentliges udgifter til COVID-19-selvtest og valg af udbudsform. Ordregiver måtte desuden ikke lægge vægt på, at en klage- eller retssag var en nærliggende mulighed.

Klagenævnet fandt i denne kendelse, at ordregiver ikke var berettiget til at undtage oplysninger om det offentliges udgifter til COVID-19-selvtest og valg af udbudsform. Ordregiver måtte desuden ikke lægge vægt på, at en klage- eller retssag var en nærliggende mulighed.

  • Kendelsen vedrører fortolkning af undtagelserne til aktindsigt i offentlighedslovens § 30, nr. 2, om forretningsforhold af væsentlig økonomisk betydning, og § 33, nr. 5, om beskyttelse af offentlige interesser.
  • Ordregiver afslog delvist en anmodning om aktindsigt i ordregivers indkøb af COVID-19-selvtest ved direkte tildeling, jf. undtagelsen i udbudslovens § 80, stk. 5, om udbud uden forudgående offentliggørelse som følge af tvingende grunde.

Det offentliges udgifter til coronatest

  • Ordregiver undtog for det første bl.a. oplysninger om det offentliges udgifter til COVID-19-selvtest, herunder enhedspriser (ordregivers prisskøn og gennemsnitlige priser).
  • Klagenævnet undersøgte både offentlighedslovens § 30, nr. 2, og § 33, nr. 5.
  • Klagenævnet fandt, at oplysningerne om det offentliges udgifter til selvtests, herunder enhedspriserne, ikke vedrørte konkrete privatpersoner eller virksomheder, som kan undtages, jf. offentlighedslovens § 30, stk. 2, men i stedet var udtryk for ”myndighedens egne oplysninger eller skønsmæssige vurderinger”. Oplysningerne om det offentliges forbrug/udgifter kunne derfor ikke undtages.
  • Klagenævnet fandt heller ikke grundlag for at undtage disse oplysninger efter offentlighedslovens § 33, nr. 5. Klagenævnet henviste i den forbindelse til, at en række af oplysningerne i forvejen var offentligt tilgængelige, og at ordregiver i øvrigt ikke havde godtgjort, hvorfor udlevering af oplysningerne ville kunne skade det offentliges interesser, eller sandsynliggjort at der forelå en nærliggende fare for, at en sådan skade ville indtræde.

Oplysninger om begrundelse for valg af udbudsform

  • Ordregiver undtog for det andet korrespondance med øvrige myndigheder om valg af udbudsformen udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse (udbudslovens § 80, stk. 5) med henvisning til beskyttelsen af offentlige interesser i offentlighedslovens § 33, nr. 5.
  • Klagenævnet afviste denne undtagelse og udtalte, at ordregiver ikke kunne lægge vægt på, at en klage- eller retssag var en nærliggende mulighed.
  • Klagenævnets udtalelse viser på dette punkt, at der i aktindsigtsvurderingen ikke må lægges vægt på den aktindsigtsøgendes interesse i at blive gjort bekendt med oplysningerne, herunder formodet brug af oplysningerne.
  • Klagenævnet lagde yderligere vægt på, at offentligheden har væsentlig interesse i oplysninger om baggrunden for ordregiverens valg af udbudsform, idet udbudslovens § 80, stk. 5, er en undtagelsesbestemmelse. Klagenævnet påpegede, at ordregiverens overvejelser om valg af udbudsform må forventes inddraget i forbindelse med en eventuel klagesag, da ordregiver skal godtgøre, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 5, er opfyldt.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.