- I den konkrete sag fremgik det af udbudsmaterialet, at tildelingskriteriet var ”bedste forhold mellem pris og kvalitet” med underkriterierne; ”Pris”, ”Kvalitet” og ”Service”.
- I relation til underkriteriet ”Pris” var anført, at evalueringen ville ske ved lineær interpolation. Evalueringen af ”Kvalitet” ville ske på baggrund af de fremsendte vareprøver. Ordregiver havde anført nærmere krav til disse vareprøver.
- Det følger af fast praksis fra Klagenævnet for Udbud, at det ikke er et krav, at ordregiver på forhånd giver en i alle henseender udførlig beskrivelse af, hvad der tillægges betydning ved evalueringen af kvalitative underkriterier (og eventuelle delkriterier), jf. eksempelvis Klagenævnet for Udbuds kendelse af 13. april 2018, Københavns Sprogcenter og Fonden Studieskolen Business mod Københavns Kommune. Ordregiver har således efter fast praksis et vidt skøn ved evalueringen.
- Endvidere fremgår det af fast praksis fra klagenævnet, at beskrivelsen af et underkriterie ikke må give ordregiver et ubetinget frit valg ved evalueringen, samt at beskrivelsen skal være så tilstrækkelig præcis, at rimeligt oplyste og normalt påpasselige tilbudsgivere kan forstå indholdet og omfanget heraf, jf. eksempelvis Klagenævnet for Udbuds kendelse af 24. maj 2022, Netcompany A/S mod Arbejdstilsynet.
- I udbud som dette synes klagenævnet nu at give eksplicit adgang til, at et kvalitativt underkriterie kan beskrives yderst sparsomt, når der er tale om et relativt ukompliceret produkt (i det konkrete udbud var det kompressionsstrømper m.v.).
- Klagenævnet fandt i den konkrete sag, at ”Sahva kunne som rimeligt oplyst og normalt påpasselig tilbudsgiver gå ud fra, at en vurdering af vareprøvernes kvalitet naturligt ville ske på grundlag af vareprøvernes fysiske egenskaber, herunder ”stiffness”, ”behagelighed mod huden” og ”holdbarhed”. Ingen af de anvendte parametre falder uden for forståelsen af begrebet ”Kvalitet” i den givne sammenhæng, ligesom andre termer, som er anvendt i andre udbud af kompressionsmidler til beskrivelse af ”Kvalitet”, ligeledes forekommer oplagte. Som påvist af kommunen lapper begreberne i betydelig grad over hinanden.”
- Klagenævnet synes at tillægge det betydning, at ordregiver ved evalueringen af tilbuddene i relation til det omtalte underkriterie skønnede, at der ingen målbar kvalitetsforskel var mellem de to indkomne tilbud.
- Af videre relevans fandt klagenævnet, at en afrunding af de tildelte point i henhold til underkriteriet ”Pris”, og derved at give hele point, ikke var udtryk for en lineær interpolation (den oplyste evalueringsmodel). Det fremgik ej heller af den oplyste evalueringsmodel, at der ville ske afrunding af de tildelte point i henhold til dette underkriterie.
- Dette synes at være i fin tråd med praksis fra klagenævnet, hvor klagenævnet i et andet tilfælde har fundet, at tildeling af point ved lineær interpolation må forventes i nogle situationer at føre til det resultat, at tilbudsgivere vil få tildelt point med decimaler jf. Klagenævnet for Udbuds kendelse af 8. januar 2019, Finmann VVS/Entreprise ApS mod Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Det er således forventeligt, at der gives point med decimaler ved lineær interpolation, hvor en afrunding, som anført af klagenævnet i nærværende kendelse, ikke vil være udtryk for lineær interpolation.
- Slutteligt fandt klagenævnet, at et frafald af et krav om certificering, som efter ordregivers oplysninger var udtryk for en misforståelse, ikke er udtryk for en grundlæggende ændring, som kræver nyt udbud. Klagenævnets udtalelse synes i dette tilfælde at være grundet de konkrete omstændigheder i sagen.
Hvor begrænset kan indholdet af evalueringen i relation til et kvalitativt underkriterie beskrives i udbudsmaterialet?
Yderst begrænset – under konkrete omstændigheder er det tilstrækkeligt at anføre, at evalueringen af ”Kvalitet” sker ”på baggrund af fremsendte vareprøver”.
Yderst begrænset – under konkrete omstændigheder er det tilstrækkeligt at anføre, at evalueringen af ”Kvalitet” sker ”på baggrund af fremsendte vareprøver”.
Specialister
Marianne Trojahn
Advokat, Senior Director
Fahad Anjum
Erhvervsjuridisk rådgiver, Cand.merc.jur.