I lære som procesadvokat – allerede på studiet

Hvad vil det egentlig sige at være student i retssagsgruppen hos Poul Schmith/Kammeradvokaten? I denne udgivelse af Nyt for Studerende giver jeg et indblik i, hvilken rolle vi studenter spiller i retssagsforberedelsen, og hvorfor lige netop retssagsførelse og proces er så spændende at beskæftige sig med – også som studerende.

Hvad vil det egentlig sige at være student i retssagsgruppen hos Poul Schmith/Kammeradvokaten? I denne udgivelse af Nyt for Studerende giver jeg et indblik i, hvilken rolle vi studenter spiller i retssagsforberedelsen, og hvorfor lige netop retssagsførelse og proces er så spændende at beskæftige sig med – også som studerende.

Mit navn er Laura, og jeg er student i firmaets gruppe 1 ”Retssager”, som er én af firmaets fire faggrupper.

Jeg bistår i samarbejde med de andre studenter gruppens jurister og erhvervsjurister med forberedelsen af retssager, hvilket til daglig udmønter sig i mange forskellige slags opgaver, såsom udarbejdelse af materialesamlinger, juridiske undersøgelsesopgaver, processkrifter og meget mere.

Fra juridisk undersøgelse til processkrift

Jeg har blandt andet bistået Camilla Bjerg Ipsen, Advokat (L) med en skattesag, der rejste spørgsmålet, om et beløb udbetalt i Italien til en dansk skatteyder var skattefritaget efter dansk ret.

Min opgave bestod i at sammenholde det italienske retsgrundlag vedrørende udbetaling af det italienske beløb med en bestemmelse om godtgørelse i dansk ret, for derved at afgøre om det italienske beløb kunne sidestilles med godtgørelsen efter dansk ret. I den forbindelse skulle jeg desuden inddrage forholdet til EU-retten.

Som næste skridt i sagen, bestod min opgave i at udarbejde et udkast til anbringender baseret på mine undersøgelser, hvilket Camilla senere anvendte i et processkrift i sagen. Det er særligt spændende at få muligheden for at give sig i kast med denne slags opgaver, der i sidste ende bliver en del af den konkrete retssagsforberedelse.

I forbindelse med arbejdet med denne artikel, har jeg spurgt Camilla, hvordan hun oplever studenternes rolle i arbejdet med retssager i gruppe 1, hvortil hun udtaler:

Jeg anser studenterne i vores gruppe som en virkelig værdifuld ressource. Jeg arbejder primært med retssager, og jeg har fra start til slut i disse sager stor glæde af at få hjælp fra studenterne. De bistår mig blandt andet med juridiske undersøgelser og udarbejdelse af (dele af) processkrifter, og så er det altid en fornøjelse, når det fra tid til anden lykkes, at studenterne kan komme med i retten på sager, som de har været med til at forberede. Studenterne yder derfor et vigtigt bidrag til, at sagerne fra A-Å bliver løst professionelt og med en høj kvalitet.

Bistand med afklaring af processuelle spørgsmål

Jeg har for nylig desuden bistået Per Lunde Nielsen, Partner, Advokat (H) med en opgave i forbindelse med forberedelsen af en ankesag. Opgaven omhandlede adgangen til at fremlægge en efter sagens anlæg ensidigt indhentet sagkyndig erklæring som bevis i en retssag. Dette forhold er reguleret i retsplejelovens § 341 a, der ikke efter sin ordlyd giver adgang til, at erklæringer indhentet efter sagens anlæg kan fremlægges som bevis.

Min opgave bestod i at undersøge forarbejder, retspraksis, litteratur mv. med henblik på at afklare, om der trods bestemmelsens ordlyd er adgang til at fremlægge en sagkyndig erklæring efter sagens anlæg. I forbindelse med undersøgelsen fandt jeg en del relevant materiale, hvilket jeg sammenfattede i et notat, hvori jeg gav mit bud på et svar på problemstillingen.

Per inddrog herefter materialet og notatet i sit arbejde med udarbejdelsen af et processkrift i sagen, hvortil han udtaler:

Studenterne spiller en vigtig rolle i forberedelsen af retssager i gruppe 1. Det var eksempelvis tilfældet i sagen vedrørende retsplejelovens § 341 a, hvor det materiale, Laura havde fundet, og hendes notat, udgjorde fundamentet for processkriftet.

Processpil: Endnu en unik mulighed for at prøve kræfter med retssagsførelse under studiet

Ved siden af mit daglige arbejde i retssagsgruppen, deltog jeg sidste efterår i JD’s processpil, hvor jeg prøvede kræfter med en fiktiv retssagsproces.

Processpillet skulle vise sig at blive en både udfordrende og krævende oplevelse, men samtidig også noget af det sjoveste og mest lærerige, jeg har oplevet. Vi skulle som hold udarbejde hhv. en stævning og et svarskrift og forberede en procedure. Til slut kulminerede processpillet med en finale i Højesteret, hvor mit hold var så heldige at løbe med sejren. Det var spændende (og lidt grænseoverskridende) at procedere foran tre Højesteretsdommere, men har man interesse for proces og retssager, kan jeg kun anbefale at tilmelde sig processpillet.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.