MYTE 1: Man må ikke afskedige en gravid medarbejder
Der er principielt ikke noget til hinder for, at en arbejdsgiver vælger at afskedige en gravid medarbejder, hvis der er en saglig grund til det.
Som arbejdsgiver skal man dog være opmærksom på, at det efter ligebehandlingsloven er ulovligt at udsætte medarbejdere for forskelsbehandling på grund af deres køn, herunder graviditet. Hertil kommer, at der i tilfælde af afskedigelse af en gravid medarbejder gælder en omvendt bevisbyrde, hvorefter arbejdsgiveren skal kunne bevise, at afskedigelsen hverken helt eller delvist var begrundet i medarbejderens graviditet. Der er tale om en i praksis særdeles tung bevisbyrde.
Hvis man som arbejdsgiver – af saglige grunde – ønsker at afskedige en gravid medarbejder, er det derfor vigtigt, at man sikrer sig tilstrækkelig dokumentation for afskedigelsens saglighed.
MYTE 2: Man må ikke afskedige en sygemeldt medarbejder
Ligesom i forhold til afskedigelse af en gravid medarbejder er der principielt ikke noget til hinder for afskedigelse af en sygemeldt medarbejder.
Udgangspunktet er dog, at fravær fra arbejde på grund af sygdom er lovligt fravær.
Hvis sygefraværets omfang har en sådan karakter, at det udgør en driftsmæssig belastning for arbejdsgiveren, kan en afskedigelse være berettiget. I den forbindelse bør en arbejdsgiver dog være opmærksom på, om årsagen til sygefraværet også udgør et handicap i forskelsbehandlingslovens forstand, idet forskelsbehandlingslovens regler om bevisbyrde og tilpasningsforpligtelser i så fald skal overholdes, inden der skrides til afskedigelse.
Og husk, at der kan være særlige tidsmæssige begrænsninger fastsat i den relevante overenskomst.
MYTE 3: Det er altid en 37-timers arbejdsuge
Selvom den sædvanlige arbejdsuge for fuldtidsansatte medarbejdere i Danmark er 37 timer om ugen, er der intet til hinder for, at der aftales en højere ugentlig arbejdstid, f.eks. 40 timer om ugen.
Herudover er det heller ikke usædvanligt, at en medarbejder er joblønnet, hvilket betyder, at medarbejderen får den samme løn, uanset om medarbejderen arbejder mere end 37 timer om ugen.
Man skal dog som arbejdsgiver være opmærksom på overholdelse af den såkaldte 48-timers regel, hvorefter en medarbejder over en referenceperiode på fire måneder ikke må have arbejdet mere end 48 timer om ugen i gennemsnit.
En række kollektive aftaler regulerer i øvrigt spørgsmålet om arbejdstid på såvel det private som det offentlige arbejdsmarked.
Endelig er der også i arbejdsmiljøloven regler om hviletid, som skal overholdes i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdsugen.


