Retten frifinder Kommissionen i tre søgsmål vedr. Femern Bælt-projektet

Retten ved Den Europæiske Unions Domstol har den 28. februar 2024 afsagt i alt tre domme vedrørende den danske stats finansiering af Femern A/S, som har til opgave at planlægge, anlægge og drive den faste forbindelse over Femern Bælt. To af sagerne (T-7/19 og T-390/20) er anlagt af Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Kommissionen, mens den tredje sag (T-364/20) er anlagt af den danske stat mod Kommissionen. Retten frifinder Kommissionen i alle tre søgsmål.

Retten ved Den Europæiske Unions Domstol har den 28. februar 2024 afsagt i alt tre domme vedrørende den danske stats finansiering af Femern A/S, som har til opgave at planlægge, anlægge og drive den faste forbindelse over Femern Bælt. To af sagerne (T-7/19 og T-390/20) er anlagt af Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Kommissionen, mens den tredje sag (T-364/20) er anlagt af den danske stat mod Kommissionen. Retten frifinder Kommissionen i alle tre søgsmål.

Baggrund for dommene

Europa-Kommissionen godkendte i 2015 finansieringen af projektering, anlæg og drift af den faste forbindelse over Femern Bælt. Kommissionen konkluderede ikke endeligt på spørgsmålet om, hvorvidt finansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne, da finansieringen under alle omstændigheder blev erklæret forenelig. 

Kommissionens afgørelse blev efterfølgende anfægtet af Scandlines og Stena Line, og i 2018 annullerede Retten Kommissionens afgørelse for så vidt angik finansieringen af Femern A/S. 

I 2020 godkendte Kommissionen på ny finansieringen af Femern A/S som forenelig statsstøtte, idet Kommissionen samtidig konkluderede, at finansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne. Denne afgørelse blev 1) anfægtet af den danske stat fsva. konklusionen om, at finansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne, og 2) anfægtet af Scandlines fsva. konklusionen om, at støtten til Femern A/S kan erklæres forenelig med det indre marked, og dermed godkendes (statsstøttesag SA.39078).   

De tre søgsmål ved Retten

I sag T-7/19 har Scandlines påstået en tidligere afgørelse fra 2018 fra Kommissionen annulleret. I dommen af 28. februar 2024 fandt Retten, at der ikke længere var grund til at tage stilling til Scandlines’ anbringender, idet den anfægtede afgørelse var blevet ophævet af Kommissionen i åbningsskrivelsen vedr. den formelle undersøgelsesprocedure fra 2019, og de klagepunkter, som vedrørte Femern A/S, efterfølgende er håndteret i Kommissionens statsstøttegodkendelse af 20. marts 2020. De resterende af Scandlines’ anbringender vedrørende A/S Femern Landanlæg er håndteret ved Domstolens dom i de forenede sager C-174/19 P, Scandlines mod Kommissionen og C-175/19 P Stena Line mod Kommissionen, hvor Domstolen bekræftede, at finansieringen af A/S Femern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne. Sagen blev således afvist. 

I sag T-390/20 har Scandlines påstået Kommissionens statsstøttegodkendelse af 20. marts 2020 annulleret, idet Scandlines har gjort gældende, at Kommissionen har begået en lang række fejl i de juridiske og økonomiske vurderinger, som har ført til godkendelsen af finansieringen af anlægsarbejdet på den faste forbindelse over Femern, herunder at den kvalificerede Femern A/S’ adgang til at opnå statslån og statsgarantier forkert, og at Kommissionen fejlanvendte en række betingelser i Kommissionens meddelelse om kriterier for analysen af, hvorvidt statsstøtte til fremme af gennemførelsen af vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse er forenelig med det indre marked, som er grundlaget for Kommissionens godkendelse. Den danske regering intervenerede i denne sag til støtte for Kommissionen, mens i alt 8 intervenienter deltog til støtte for Scandlines. 

I dommen frifinder Retten Kommissionen for samtlige Scandlines’ anbringender og opretholder således statsstøttegodkendelsen af finansieringen af Femern A/S. Retten fastslår i den sammenhæng bl.a., at Femern Bælt-projektet udgør et vigtigt og konkret bidrag til opfyldelsen af Unionens transportpolitiske mål og Unionens bredere mål, og at det vil forbedre forbindelsen mellem de nordiske lande og Centraleuropa. Endvidere fastslår Retten, at støtten til Femern A/S er nødvendig for at dette formål kan opnås, og at støtten har incitamentsvirkning, og endeligt at betingelserne for, at Kommissionen kan erklære et sådant projekt forenelig med det indre marked, og dermed godkende det, alle er opfyldt i det foreliggende tilfælde vedr. finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen.

I sag T-364/20 har den danske stat påstået Kommissionens afgørelse af 2020 annulleret for så vidt som Kommissionen har konkluderet, at finansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne.

I dommen af 28. februar 2024 har Retten forkastet Kommissionens synspunkt om, at hele retssagen skulle afvises. Retten opretholder imidlertid i dommen Kommissionens konklusion om, at finansieringen af Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne i både anlægs- og driftsfasen, idet Retten bl.a. konkluderer,

  1. at samtlige Femern A/S’ omhandlede aktiviteter ikke kan anses for offentlig myndighedsudøvelse og dermed ikke omfattet af statsstøttereglerne,
  2. at Femern A/S kommer til at udbyde tjenesteydelser, som er i konkurrence med dem, som udbydes af det færgeselskab, der driver ruten mellem Rødby og Puttgarden, og at Femern A/S pga. brugerbetalingen forfølger en kommerciel logik,
  3. at anlægsaktiviteterne er uløseligt forbundet med driftsaktiviteterne, og at Femern A/S derfor udfører konkurrenceudsat økonomisk aktivitet også i anlægsfasen, og
  4. at finansieringen af Femern A/S fordrejer konkurrencevilkårene og påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.

Kommentar

Rettens domme i de tre sager sætter et foreløbigt punktum i statsstøttesagerne vedr. Femern Bælt-forbindelsen ved Retten. Dommene kan appelleres til EU-Domstolen.

Rass Holdgaard og Stine Egeris Pedersen har repræsenteret den danske regering i alle tre sager.