Nye sager hos Retten
Siden oktober 2024 har Ryanair anlagt fem nye annullationssøgsmål mod Kommissionen, som nu afventer behandling af Retten. I sagerne fortsætter Ryanair med at anfægte Kommissionens afgørelser om Covid-19-støtte tildelt luftfartsselskaber.
Dom i sag om redningsstøtte til TAP
Retten afsagde den 5. februar 2025 dom i sag T-743/21, Ryanair DAC mod Kommissionen (TAP II). I sagen fik Ryanair ikke medhold i sin påstand om annullation af Kommissionens afgørelse af 16. juli 2021 (SA.57369) om at godkende redningsstøtte til det statsejede portugisiske luftfartsselskab TAP.
Dommen udspringer af et længere sagsforløb, hvor Kommissionen første gang den 10. juni 2020 fandt støtten forenelig, men hvor Retten annullerede Kommissionens afgørelse herom i sag T-465/20, Ryanair DAC mod Kommissionen (TAP I). I TAP I-dommen fik Ryanair medhold i, at Kommissionen ikke havde undersøgt, om TAP tilhørte en koncern som omhandlet i pkt. 22 i R&R Guidelines. Retten var dermed ikke i stand til at efterprøve opfyldelsen af de resterende betingelser i pkt. 22 – dvs. om vanskelighederne var resultatet af en vilkårlig omkostningsfordeling i koncernen, og om de var for alvorlige til, at TAP-koncernen selv kunne løse dem – hvorfor Retten annullerede afgørelsen.
Kommissionen traf derefter den 16. juli 2021 den afgørelse, som blev behandlet i TAP II-dommen. Denne gang frifandt Retten Kommissionen, bl.a. fordi Ryanair ikke havde påvist, at de ovenfor nævnte betingelser i pkt. 22 i R&R Guidelines ikke var opfyldt.
Ryanair fortsætter sin prøvelse af støtte tildelt SAS
To af Ryanairs nye annullationssøgsmål er særligt interessante i dansk kontekst, da de vedrører henholdsvis den rekapitaliserings- og omstruktureringsstøtte, som Danmark og Sverige har tildelt SAS.
Kommissionen gennemførte på baggrund af Rettens annullation i sag T-238/21, Ryanair mod Kommissionen (SAS II), en formel undersøgelse og traf den 29. november 2023 en ny afgørelse om at godkende den rekapitaliseringsstøtte, som i 2020 blev tildelt SAS (SA.57543/SA.58342). Den 27. december 2024 fremsendte Ryanair sin stævning angående denne nye godkendelse (sag T-687/24). Af den offentliggjorte stævning i EU-tidende fremgår, at Ryanair anfægter Kommissionens anvendelse af en del af punkterne i de midlertidige Covid-19-rammebestemmelser.
Omstruktureringsstøtten blev godkendt af Kommissionen den 28. juni 2024 (SA.110687/SA.110688), og stævningen er fremsendt af Ryanair til Retten den 13. december 2024 (sag T-649/24). Af Ryanairs stævning ser det umiddelbart ud til, at alle led af Kommissionens forenelighedsvurdering anfægtes, fra støtteberettigelse til proportionalitet. Endvidere gør Ryanair gældende, at Kommissionen burde have åbnet den formelle undersøgelse, jf. artikel 108, stk. 2, TEUF.
Andre nyanlagte sager
To af de resterende tre nyanlagte sager omhandler en italiensk kompensationsordning for luftfartsselskaber med licens i Italien.
Kommissionens oprindelige godkendelse af denne ordning blev annulleret af Retten i sag T-268/21, Ryanair mod Kommissionen. Rettens dom blev appelleret til Domstolen, som 23. januar 2025 i sag C-490/23 P, Neos mod Ryanair og Kommissionen, annullerede
Rettens dom, og hjemviste sagen – se nærmere om denne dom nedenfor.
Ryanairs nye stævninger er fremsendt til Retten den 16. og 17. oktober 2024 – og dermed forinden Domstolens dom af 23. januar 2025 i sag C-490/23 P. I sagerne anfægter Ryanair Kommissionens fornyede godkendelse af den italienske kompensationsordning (SA.59029/T-539/24) samt Kommissionens afgørelse om forlængelse af ordningen (SA.109677/T-538/24).
Den sidste nye sag angår spørgsmålet om, hvornår Kommissionen i henhold til procedureforordningens artikel 13, stk. 1 og 2, skal træffe afgørelse om påbud om indstilling af udbetalingen af støtte og foreløbig tilbagebetaling af støtte, mens en formel undersøgelse pågår (sag T-629/24). Sagen vedrører en prøvelse af en beslutning, som Kommissionen har truffet som led i den formelle undersøgelse i SA.57153 om støtte til Lufthansa.