Ændringer af købeloven sikrer bl.a. øget beskyttelse ved køb af digitale produkter og tjenester

Med de seneste ændringer af købeloven byder 2022 bl.a. på øget beskyttelse ved køb af digitale produkter, herunder nye regler om levering af digitale tjenester, betaling for digitalt indhold i form af personoplysninger samt en forlængelse af den såkaldte formodningsregel. Ændringerne trådte i kraft den 1. januar 2022.

Med de seneste ændringer af købeloven byder 2022 bl.a. på øget beskyttelse ved køb af digitale produkter, herunder nye regler om levering af digitale tjenester, betaling for digitalt indhold i form af personoplysninger samt en forlængelse af den såkaldte formodningsregel. Ændringerne trådte i kraft den 1. januar 2022.

Købeloven indeholder en stor del af de regler, som gælder, når forbrugere handler med en virksomhed, herunder hvilke rettigheder forbrugeren har, hvis det købte produkt er behæftet med fejl, eller levering heraf forsinkes. Reglerne i købeloven, som har til formål at beskytte forbrugere, kan som hovedregel ikke fraviges.

Med henblik på implementering af en række regler i varedirektivet (EU) 2019/771 og direktivet om digitalt indhold (EU) 2019/770, trådte en række nye regler i købeloven i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne omfatter bl.a. nye regler, således at købeloven tilpasses den digitale virkelighed. Anvendelsesområdet for reglerne om forbrugerkøb vil dermed fremover udtrykkeligt dække såvel digitalt indhold som digitale tjenester, herunder når der ’betales’ med personoplysninger. De nye regler indeholder desuden en forlængelse af den såkaldte formodningsregel samt en eksplicit regulering af handelsmæssige garantier.

Øget beskyttelse ved køb af digitale produkter

Med de seneste ændringer vil købeloven fremover også direkte regulere aftaler om digitale ydelser og produkter med digitalt indhold, så som streamingtjenester, e-bøger, apps, digitale spil og spillekonsoller, samt digitale tjenester, så som billed- og lyddeling, filhosting og sociale medier.

En del af disse ændringer kan få betydning for dig som erhvervsdrivende, og vi gennemgår derfor de vigtigste ændringer nedenfor.

Præciseringer af mangelsbegrebet for digitale produkter
’Digitaliseringen’ af købeloven har medført en præcisering af mangelsbegrebet, herunder at digitale produkter, som leveres løbende, skal være fri for mangler i hele leveringsperioden. Mangelsbegrebet er desuden præciseret således, at der ved aftaler, som angår digitalt indhold, digitale tjenester eller varer med digitale elementer, eksplicit stilles krav om, at sælgeren skal sikre, at køberen får besked om og leveret opdateringer, herunder sikkerhedsopdateringer, som er nødvendige for at holde produktet fri for mangler, i den periode hvor produktet leveres, dog mindst 2 år, eller i den periode køberen med rimelighed kan forvente.

Der gælder desuden et krav om, at digitalt indhold eller digitale tjenester leveres i den nyeste version, som er tilgængelig på tidspunktet for aftalens indgåelse, medmindre andet eksplicit aftales.

Endelig er der tilføjet en ny bestemmelse, som sikrer, at forbrugere har ret til at påberåbe sig mangler, som skyldes forkert installation, når denne er foretaget af sælgeren, på sælgerens vegne eller skyldes mangler i installationsvejledningen.

Ændringer af digitale produkter

De nye regler har desuden medført regulering af, hvornår man som sælger er berettiget til at foretage ændringer i digitalt indhold eller digitale tjenester, som leveres til forbrugeren over en periode, samt hvornår forbrugeren er berettiget til at ophæve aftalen som følge af de pågældende ændringer. Dette kan fx være tilfældet, hvis kunden ikke har modtaget tilstrækkelig orientering om ændringen.

Misligholdelsesbeføjelser

Førhen kunne forbrugere – efter omstændighederne – have krav på et passende afslag af købesummen for mangler, som var af betydning for den konkrete køber.

Købelovens regler er nu ændret, så forbrugere fremover i stedet har ret til et forholdsmæssigt afslag, såfremt en vare er behæftet med værdiforringende mangler.

Fremover vil det dermed ikke være muligt for forbrugere at få afslag for mangler, som ikke er værdiforringende.

”Betaling” med personoplysninger

Hvis forbrugere betaler for digitale produkter, herunder digitale tjenester eller digitalt indhold, med sine personoplysninger, er det som noget nyt eksplicit reguleret i købeloven, at dette også anses for forbrugerkøb.

Reguleringen gælder, i det tilfælde sælgeren bruger de af forbrugeren afgivne oplysninger, ud over hvad der er nødvendigt for at kunne levere det pågældende indhold eller tjeneste.

Forlængelse af formodningsreglen

Førhen måtte fejl, som viste sig inden for de første 6 måneder efter et køb, formodes at have været til stede på købstidspunktet. Denne periode er med de seneste ændringer i købeloven blevet forlænget til 1 år for varer (dog ikke levende dyr), som er købt efter den 1. januar 2022.

Der vil fremover være en formodning om, at eventuelle fejl var til stede på leveringstidspunktet, såfremt fejlen viser sig inden for det første år efter levering.

Ved løbende levering af digitalt indhold eller en tjeneste i en vare med digitalt indhold, der leveres løbende, vil sælger fremover skulle bevise, at det digitale indhold eller den digitale tjeneste ikke var behæftet med mangler i den aftalte leveringsperiode eller inden for 2 år.

Efter denne periode vil det i hovedreglen være forbrugerens ansvar at løfte bevisbyrden for, at den fejl, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet.

Handelsmæssige garantier

Den nye købelov indeholder desuden en eksplicit regulering af handelsmæssige garantier, som fastslår, at en handelsmæssig garanti er bindende for garantigiveren på de vilkår, som er anført i garantien.

HAR I STYR PÅ FORBRUGERENS RETTIGHEDER VED KØB OG SALG AF DIGITALT INDHOLD OG DIGITALE TJENESTER?

Hvis I sælger digitalt indhold og/eller digitale tjenester til forbrugere, skal I være opmærksomme på, at købeloven som noget nyt indeholder en række bestemmelser, som nærmere regulerer forbrugerens rettigheder.

De færreste virksomheder har til hensigt at snyde forbrugerne, men mange har svært ved at gennemskue, hvordan det i praksis sikres, at de omfattende juridiske krav efterleves.

Brug for hjælp?

Hvis I er i tvivl om, hvordan de nye ændringer rammer jeres virksomhed, eller hvordan I sikrer, at I bedst overholder reglerne i købeloven, er I meget velkomne til at kontakte en af vores specialister.

Vi tilbyder derudover en abonnementsservice – e-Compliance – som kan hjælpe jer med at sikre, at I løbende overholder de juridiske krav.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Bemærk: Det er lige nu ikke muligt at tilmelde sig nyhedsbreve, og din tilmelding vil ikke blive registreret. Vi arbejder på at løse problemet og beklager ulejligheden.