AI-forordningen – der har været længe undervejs – har overordnet til formål at fastlægge og harmonisere den retlige ramme for udvikling og brug af AI.
Forordningen indeholder alene enkelte regler, som du bør være opmærksom på ud fra et ophavsretligt perspektiv. Den generelle ophavsret gælder dog naturligvis parallelt med AI-forordningen, og det fremhæves af samme årsag flere steder i forordningen, at ophavsretten fortsat skal respekteres.
Med AI-forordningen pålægges udbydere af generelle AI-modeller (”GPAI-modeller”) en række forpligtelser bl.a. mht. gennemsigtighed ift. det indhold, der er brugt til træning af modellerne. GPAI-modeller er kendetegnet ved typisk ikke at have nogen brugerinterface og alene udgøre indbyggede komponenter i AI-systemer. GPAI-modeller kan anvendes til en bred vifte af opgaver og er således ikke begrænset til specifikke formål som f.eks. billed- eller talegenkendelse. Det må i praksis forventes at give anledning til nogen tvivl, hvornår en AI-model kan siges at være en GPAI-model.
En udbyder af en GPAI-model skal offentliggøre en detaljeret oversigt over det indhold, der er brugt til træning af modellen. Oversigten skal baseres på en skabelon, som vil blive udarbejdet af Kommissionen. Formålet med at offentliggøre en sådan oversigt er ifølge AI-forordningen bl.a. at gøre det lettere for rettighedshavere at håndhæve deres ophavsret.
Foruden kravene om gennemsigtighed stiller AI-forordningen også krav om, at udbydere af GPAI-modeller skal udarbejde en såkaldt ”ophavsretspolitik” mhp. at mindske risikoen for krænkelser af ophavsretten. Det fremgår af AI-forordningen, at politikken bl.a. skal være med til at sikre, at udbydere af GPAI-modeller respekterer de forbehold for tekst- og datamining, som rettighedshavere måtte have taget i medfør af DSM-direktivets artikel 4, stk. 3 (ophavsretslovens § 11 b). Hvis du er interesseret i at læse mere om denne regel, kan du læse vores artikel med fokus på reglen her.
Efter AI-forordningens vedtagelse af Europa-Parlamentet og Rådet skal den igennem de sidste formelle skridt i lovgivningsprocessen, herunder en offentliggørelse i EU-tidende. Dette forventes at ske i juni 2024. 20 dage efter offentliggørelsen træder forordningen endeligt i kraft. Ovenstående krav til udbydere af GPAI-modeller gælder 12 måneder efter AI-forordningens endelige ikrafttræden.
Det skal blive interessant at følge, hvorledes AI-forordningens forpligtelser ift. ophavsretten vil blive håndteret i praksis, og hvilken betydning de nye gennemsigtighedskrav kommer til at få for ophavsrettens håndhævelse.