Ansvar i store konkurssager
Som fuldmægtig har Natasha Sabrina Rafn primært arbejdet med små konkursboer, hvor driften oftest har været indstillet på tidspunktet for konkursens indtræden. Sådan forholder det sig ikke, når store konkurser rammer.
En af de sager, der står klarest for Natasha, er en stor konkurssag, hvor hun og flere af hendes kolleger fra både Aarhus og København nærmest måtte smide, hvad de havde i hænderne, for hurtigst muligt at være klar til at hjælpe den konkursramte virksomhed, medarbejderne og kunderne.
På konkurstidspunktet var virksomheden i besiddelse af mere end 12.000 registrerede varer tilhørende tredjemand.
Som det første skulle Natasha og kollegaerne danne sig et overblik over selskabet, herunder medarbejdere, lejemål, leasede køretøjer, sikring af aktiver mv.
”Vi stod overfor en stor opgave ift. håndteringen af de solgte varer. En af mine opgaver var at få et overblik over mængden af varer tilhørende tredjemand samt planlægning af processen for udlevering af varerne. Selvfølgelig i tæt samarbejde med advokaterne på sagen,” fortæller Natasha Sabrina Rafn.
De to første uger efter konkursens indtræden tilbragte Natasha i et af virksomhedens lejemål for netop at skabe det nødvendige overblik over mængden af alle varer samt planlægge processen for udlevering af varerne.
Til det fik vores jurister også hjælp af udvalgte medarbejdere fra virksomheden, da der var behov for, at kurator blev sat ind i virksomhedens forskellige systemer i forhold til det fremadrettede arbejde.
Når en virksomhed tages under konkurs, har kurator mulighed for at indkalde udvalgte medarbejdere til at udføre arbejde for konkursboet. I den situation er det kurator, der ”bestemmer”, hvornår de udvalgte medarbejdere skal på arbejde, og hvilke opgaver de skal udføre. For Natasha var det nyt at stå med det ansvar.