Højesteretsdom om den forlængede ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningsloven

Højesteret har i en ny dom fastslået, at det dagældende SKATs ændring af en virksomheds skattefri omdannelse til en skattepligtig omdannelse udgør en ansættelsesændring omfattet af den forlængede ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Dermed var SKATs ændring af omdannelsen rettidigt foretaget inden for den 6-årige frist, og Højesteret stadfæstede landsrettens dom.

Højesteret har i en ny dom fastslået, at det dagældende SKATs ændring af en virksomheds skattefri omdannelse til en skattepligtig omdannelse udgør en ansættelsesændring omfattet af den forlængede ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5. Dermed var SKATs ændring af omdannelsen rettidigt foretaget inden for den 6-årige frist, og Højesteret stadfæstede landsrettens dom.

Højesteret har den 16. december 2025 afsagt dom i en sag om den forlængede ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

I juni 2012 stiftede skatteyderne (et ægtepar og deres to børn) et anpartsselskab. I den forbindelse overdrog de til anpartsselskabet samtlige aktiver og passiver i deres personligt ejede virksomhed (et interessentskab), som ophørte ved omdannelsen. I anpartsselskabet blev også indskudt et provenu fra ægteparrets salg af en ejendom. 

Den nævnte omdannelse blev gennemført som en skattefri virksomhedsomdannelse, men blev ved SKATs afgørelser i september 2016 ændret til en skattepligtig omdannelse. 

Ændringen af virksomhedsomdannelsen fra skattefri til skattepligtig var foretaget efter udløbet af 4-årsfristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, men inden for den forlængede 6-årsfrist i § 26, stk. 5.

Højesterets dom

Sagen for Højesteret angik, om den forlængede frist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, fandt anvendelse. 

Det fremgik af § 26, stk. 5, at fristerne efter stk. 1 – for at afsende varsel om foretagelse eller ændring af bl.a. en ansættelse af indkomstskat og for at foretage ansættelsen – udløber i det sjette år efter indkomstårets udløb, bl.a. hvis der er tale om skattepligtige, som er omfattet af personkredsen i skattekontrollovens dagældende § 3 B, for så vidt angår de kontrollerede transaktioner.

Da SKATs afgørelser indebar, at virksomhedsomdannelsen blev ændret fra skattefri til skattepligtig, fandt Højesteret, at afgørelserne måtte anses for en ændring af skatteydernes ansættelser for så vidt angik den kontrollerede transaktion, som virksomhedsomdannelsen udgjorde. Afgørelserne var derfor omfattet af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, jf. stk. 1.

Skatteyderne havde anført, at skatteforvaltningslovens § 26, stk. 8, måtte føre til, at en omstrukturering såsom tilførsel af aktiver ikke er en kontrolleret transaktion i § 26, stk. 5’s forstand. Af § 26, stk. 8, fremgik, at fristerne i bl.a. stk. 1 udløber i det sjette år efter indkomstårets udløb for visse nærmere angivne skattepligtige for så vidt angår overdragelse af aktier, aktiver og passiver som led i en aktieombytning, spaltning eller tilførsel af aktiver. 

Højesteret fandt, at der hverken i ordlyden af § 26, stk. 8, eller dens forarbejder var holdepunkter for en begrænsning af anvendelsesområdet for § 26, stk. 5. 

SKATs ændring af virksomhedsomdannelsen fra skattefri til skattepligtig var således rettidig efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.

Landsretten var nået til samme resultat.

Sagen blev varetaget af Sofie Koll Espensen, Anne Larsson og Steffen Sværke.

Læs mere om vores rådgivning inden for Skatter og afgifter.

Hold dig opdateret: Få juridisk viden og indsigter fra vores eksperter direkte i din indbakke

Når du tilmelder dig vores nyhedsbreve, bliver du opdateret på seneste nyt fra de retsområder, som du ønsker at følge. Du får også adgang til kommende kurser, webinarer og arrangementer – alt sammen designet til at holde dig informeret og ajour. Uanset om du er på udkig efter rådgivning, viden eller netværksmuligheder, er vores nyhedsbreve din nøgle til det hele.