BAGGRUNDEN FOR OMSTRUKTURERINGSSTØTTEN
Covid-19 var særdeles hård ved den globale luftfartsindustri med indførelse af meget omfattende rejserestriktioner for stort set alle lande, hvilket for en periode nærmest eliminerede flytrafik for passagerer. Som alle andre flyselskaber, led SAS således betydelige tab i perioden fra marts 2020 og frem.
I juni 2020 forsøgte SAS’ aktionærer sig med en rekapitalisering af selskabet, men på trods af dette, og på trods af den statsstøtte, som Danmark og Sverige ydede i forbindelse med rekapitaliseringen, lykkedes det ikke SAS at løse de strukturelle udfordringer, som fulgte af Covid-19 pandemien.
I anden halvdel af 2022 påbegyndte selskabet derfor en rekonstruktionsproces ved the Bankruptcy Court for the Southern District of New York, den såkaldte ”Chapter-11 proces”, med henblik på at implementere en transformations- og kapitaliseringsplan kaldet SAS Forward. Ifølge planen skal SAS reducere sin gæld med 7,5 milliarder SEK årligt i perioden mellem 2019 og 2026, gentænke en række produkter, netværk og flådesammensætning, og rejse mindst 9,5 milliarder SEK i ny egenkapital, samt reducere eller konvertere 20 milliarder SEK i gæld til egenkapital, herunder den tidligere statsstøtte modtaget fra Danmark og Sverige (og Norge).
I april 2023 indledte SAS, som et led i SAS Forward-planen, en proces for at skaffe ny egenkapital ved at henvende sig til over 200 potentielle investorer, og i oktober 2023 kundgjorde SAS, at selskabet havde valgt Castlelake L.P., Air France KLM S.A., og Lind Invest ApS, sammen med den danske stat, som det vindende bud i processen. I marts 2024 blev SAS’ rekonstruktionsplan stemt igennem af en række af SAS’ kreditorer, og bekræftet af den amerikanske domstol i New York, men eftersom ikke alle kreditorer ville anerkende den amerikanske Chapter 11-proces, var det en forudsætning for at udtræde heraf, at SAS ligeledes gennemførte en svensk rekonstruktionsproces baseret på den samme rekonstruktionsplan. Denne proces blev indledt i marts 2024, og i juli 2024 godkendte Stockholm tingsrätt SAS’ rekonstruktionsplan. SAS afsluttede herefter Chapter 11-processen og den svenske rekonstruktionsproces i august 2024.