SKÆRPELSE AF HABILITETSKRAV
Forslaget indebærer en række ændringer, som regulerer, hvordan skifteretten skal udpege en kurator i konkursboer. Ændringerne sker med henblik på at sikre, at kurator skal være upartisk i medfør af konkurslovens § 238, og at kurator ikke varetager uvedkommende interesser under konkursbehandlingen.
Forslaget indebærer særligt, at skyldneren (og dens ledelse) ikke skal have indflydelse på, hvem der bliver udpeget som kurator. Skifteretten skal således ikke tillægge det betydning, hvilken kurator skyldneren selv måtte foreslå, herunder i forbindelse med egenbegæringer om konkurs. Det vil som det klare udgangspunkt alene være skyldnerens kreditorer, som har indflydelse på udpegningen af kurator.
Det er desuden foreslået, at der ikke skal være stemmeret til kuratorvalg for kreditorer, som er skyldnerens nærtstående. Dette har til formål at mindske risikoen for, at uvedkommende hensyn eller fiktive fordringer mellem skyldneren og dennes nærtstående får indflydelse på valget af kurator.
Forslaget indeholder desuden en række typetilfælde, hvor kurator vil være inhabil. Det vil efter forslaget blandt andet medføre inhabilitet, hvis kurator har ydet rådgivning i ikke uvæsentligt omfang til skyldneren senere end et år før fristdagen. Kurator er i den sammenhæng forpligtet til at oplyse skifteretten om, hvis der har været sådan rådgivning. Baggrunden herfor er, at der ved forudgående rådgivning kan opstå tvivl om kurators upartiskhed som følge af den relation, der har været forud for konkursen.

SELSKABER TVANGSOPLØST UDEN UNDERSØGELSER
Konkursrådet har endvidere foreslået, at der skal ske ændringer af selskabsloven, således at selskaber under tvangsopløsning ikke kan blive opløst af skifteretten uden forudgående undersøgelser.
Det forekommer i praksis, at skifteretten opløser selskaber efter en analogi af konkurslovens § 143, uden at selskaberne under tvangsopløsning udleveres til nogen behandlingsform, således at der ikke medvirker hverken en likvidator eller en kurator. Dette er sket for gennemsnitligt 2.150 selskaber pr. år i perioden fra 2021 til 2023. Dette har den betydning, at der kan være økonomisk kriminalitet mv., som ikke bliver afdækket, og som ikke bliver imødegået i form af konkurskarantæne og meddelelser til politiet.
Konkursrådet har i denne forbindelse foreslået to forskellige modeller:
- Model A: Der udpeges altid en likvidator, som skal foretage indledende undersøgelser og vurdere, om der skal indgives en konkursbegæring, hvorefter der udpeges en kurator.
- Model B: Der udpeges som udgangspunkt en likvidator. Dette sker dog ikke, hvis skifteretten indkalder selskabets ledelse til et møde i skifteretten, og det på grundlag af ledelsens forklaring på mødet og sagens øvrige omstændigheder må anses for ubetænkeligt at opløse selskabet uden en likvidator.
Domstolsstyrelsen har skønnet, at den første model vil medføre en årlig merudgift for staten på kr. 42 mio. Folketinget skal vurdere valget af model, hvor der politisk skal tages stilling til de økonomiske konsekvenser sammenholdt med statens ønske om at bekæmpe økonomisk kriminalitet i samfundet.
Det er regeringens forventning, at der vil blive fremsat et lovforslag om ovenstående i efteråret 2025.