”Undskyld” – en (u)egnet reaktion?
De ”historiske” sager om (påståede) menneskerettighedskrænkelser er – modsat de mere nutidige – meget ofte kendetegnede ved, at de bliver rejst af flere personer på samme tid og ofte i fællesskab. De handler om forhold, der ligger langt tilbage, hvor samfundet og samfundsforhold så betydeligt anderledes ud end i dag. Samtidig er der tale om sager, hvor sagsøgerne beretter om meget grove og intense krænkelser foregået over lang tid. Sagerne vækker derfor naturligt nok også i sig selv opsigt og medfører ofte en betydelig (og til tider nok unuanceret) mediedækning.
Vi ser meget ofte, at der hurtigt opstår et pres på både det politiske niveau og samtidigt på embedsværket. Der opstår politisk set hurtigt et behov for at fremkomme med en hurtig reaktion. Omvendt kræver sagerne juridisk set generelt en meget grundig og nuanceret stillingtagen til sagerne. Den umiddelbare reaktion fra myndighedens side kan få stor betydning for karakteren og omfanget af det videre forløb i sagen og også antallet af sager, der skal tages stilling til.
Formålet med artiklen her er at videregive nogle af vores erfaringer med, hvad man som myndighed med fordel kan gøre sig af indledende overvejelser, når man mødes af ét eller flere krav i ”historiske sager”.
Der er – i sagens natur – tale om ting, der er foregået for længe siden. Der kan være flere årsager til, at sagerne først ser dagens lys adskillige år(tier) efter de påståede forhold. Fælles er dog, at sagerne håndteres i dag og generelt i en situation, hvor ingen i embedsværket har haft nogen involvering i det, der ifølge klagerne er passeret. Der er typisk heller ikke nogen udover klagerne, der kan belyse forholdet nærmere, og meget ofte er der heller ikke skriftligt materiale i nævneværdigt omfang.
Spørgsmålet, man som myndighed må stille sig, er, hvordan man bedst håndterer sagerne, også af hensyn til ikke at gøre sagerne større eller sværere at løse, end de allerede er. For de er allerede ganske svære.
Vores erfaring er, at det ofte er både aktuelt og relevant at overveje, om en undskyldning vil være egnet til at håndtere og løse sagen. Det ses i praksis, at personerne bag de historiske sager ofte – i første omgang – er motiverede af at modtage en undskyldning for det, de beretter om at have været udsat for. Det er derfor også et naturligt (første) skridt for myndigheden at overveje. Vores erfaring er dog, at en undskyldning i mange tilfælde – hvis den gives løsrevet fra den juridiske proces – ofte blot er begyndelsen på en ny proces – en proces, der har potentiale for at blive til en langstrakt og drænende domstolsproces. Derfor kan det i det samlede forløb være meget hensigtsmæssigt for alle parter at indtænke, om en undskyldning også bør føre til, at klageren, som modtager af undskyldningen, skal have/har krav på en økonomisk godtgørelse.
Vi ser ofte, at en undskyldning bliver givet på et tidligt stadie. Det sker ofte, inden der har været tid til at undersøge, vurdere og afgrænse tydeligt, hvad der undskyldes for, hvem der helt konkret undskyldes til, og på hvis vegne der egentlig undskyldes. Der er ikke noget juridisk ”forkert” i at give en undskyldning – heller ikke på et tidligt stadie. Det kan have en meget gavnlig effekt at undskylde. Det viste sandheds- og forsoningsprocessen i Sydafrika også. Men formuleringen af undskyldningen bør overvejes nærmere. Det bør overvejes, om den skal gives i generelle termer uden konkrete erkendelser eller indrømmelser over for de enkelte klagere, eller om den faktisk gives til enkelte klagere. Og hvis den gør, om den så samtidigt har en økonomisk konsekvens.
Vores erfaring er, at de færreste sagskomplekser stopper helt med en undskyldning. Undskyldningen er nogle gange i stedet begyndelsen på et længere, komplekst og til tider udmattende forløb for alle parter. Og også dér er der et betydeligt hensyn at tage til klagerne.
Et eksempel er Godhavnssagen, som omhandlede en række tidligere anbragte drenge på institutionen Godhavn, som (i årene efter år 2005) berettede om overgreb, herunder systematiske tæsk, lussinger og seksuelle overgreb, som klagerne berettede om at have været udsat for i perioden fra 1946 til 1976. Statsminister Mette Frederiksen fremkom i år 2019 på vegne af hele Danmark med en officiel undskyldning til de tidligere anbragte på Godhavn. Der fulgte dog ikke – til en start – en pengesum med til undskyldningen. Undskyldningen blev begyndelsen på et retsopgør, som først så sin ende i 2021, da der blev indgået forlig og tilvejebragt hjemmel i form af aktstykke(r), hvorefter en række af de tidligere anbragte modtog kr. 300.000,- i godtgørelse. Med andre ord var der ikke allerede hjemmel til at give en godtgørelse. Den måtte tilvejebringes. En mulighed, som f.eks. kommuner ikke har, og hvor konflikten derfor potentielt kan blive uløselig uden for domstolene.