Nye definitioner af ”design” og ”produkt”
Den teknologiske udvikling har skabt nye typer af design, der ikke er knyttet til fysiske produkter. For at imødekomme denne udvikling og sikre fremtidig relevans er definitionerne af både ”design” og ”produkt” blevet opdateret.
Designbegrebet er nu udvidet til at omfatte bevægelser, overgange og andre former for animationer, hvilket gør det muligt at beskytte en bred vifte af digitale designs, såsom lyseffekter og NFT’er.
Samtidig er produktdefinitionen præciseret til også at omfatte grafiske værker, logoer, overflademønstre og grafiske brugergrænseflader (GUI).
Beskyttelsen af reservedele udfases
Fremover vil producenter af sammensatte produkter, som for eksempel bilproducenter, ikke længere kunne opnå designbeskyttelse for reservedele, der specifikt anvendes til reparation af et produkt med henblik på at genskabe dets oprindelige udseende (”must match-dele”).
Med de nuværende regler har det ikke været muligt at opnå EU-designbeskyttelse for must match-dele. Derimod har det været muligt at opnå en dansk designbeskyttelse, dog med en kortere varighed – 15 år i stedet for de 25 år, der ellers gælder.
Ændringen har til formål at forhindre monopoldannelse blandt producenter af originale reservedele, fremme innovation og give forbrugerne flere valgmuligheder inden for reservedele. Lovgiverne har indført en overgangsperiode på 8 år, så de eksisterende nationale regler for designbeskyttelse af must match-dele vil være gældende frem til den 9. december 2032.
Nyt symbol for registrerede designs
For at gøre det lettere at markedsføre designbeskyttede produkter er symbolet Ⓓ introduceret. Symbolet skal give rettighedshavere mulighed for at gøre omverdenen opmærksom på, at deres produkter er designbeskyttede. Med initiativet forventer lovgiverne desuden, at kendskabet til designregistreringsordninger – både på EU-plan og nationalt – vil øges.