EU-Domstolens dom
Domstolen har med sin dom af 19. december 2024 besvaret de tre præjudicielle spørgsmål bekræftende. Det betyder, at de danske licensbetalinger kunne pålægges moms i medfør af momssystemdirektivets artikel 370, således som Skatteministeriet gør gældende.
Om det første spørgsmål udtalte Domstolen, at artikel 370 giver Danmark mulighed for at pålægge moms på licensbetalinger, selvom der ikke sker levering mod vederlag. Domstolen henviste herved til, at bestemmelsen netop udgør en undtagelse fra anvendelsesområdet for direktivet og afspejler den fortsat ufuldstændige karakter af harmoniseringen af de nationale momslovgivninger.
Om det andet spørgsmål udtalte Domstolen, at undtagelsesbestemmelsen i artikel 370 udelukkende giver medlemsstaterne ret til at opretholde en allerede eksisterende afgiftsordning, men ikke til at indføre en ny afgiftspålæggelse. En ændring af reglerne, der begrænser sig til at tage hensyn til den teknologiske innovation, uden at ændre den udløsende begivenhed for forpligtelsen til at betale den licensafgift, der skal finansiere en offentlig radio- og fjernsynsaktivitet, bevirker imidlertid ikke, at anvendelsen af en undtagelsesbestemmelse som artikel 370 udelukkes.
Ændringen af den danske licensordning til en medielicens (ethvert apparat, der kan modtage billedprogrammer og -tjenester, herunder smartphones) afspejlede ifølge Domstolen netop den teknologiske udvikling, der har fundet sted siden indførelsen af artikel 370, og undtagelsesbestemmelsen var derfor ikke til hinder for, at der også efter ændringen til medielicens kunne lægges moms på licensbetalinger.
Om det tredje spørgsmål udtalte Domstolen, at den omstændighed, at en mindre del af licensbetalingerne betales til andre offentlige enheder eller til enheder, der er oprettet af radio- og fjernsynsforetagenderne selv, i givet fald sammen med andre aktører, med henblik på finansiering af aktiviteter såsom filmproduktion, der udøves forud for og i nær tilknytning til radio- og fjernsynsvirksomhed, heller ikke bevirker, at undtagelsesbestemmelsen i artikel 370 ikke kan anvendes.
Domstolen henviste til, at momssystemdirektivets artikel 370, sammenholdt med del A, nr. 2, bilag X, ikke foreskriver den retlige form, som de pågældende foretagender skal have, og at bestemmelserne heller ikke udelukkende finder anvendelse på disse foretagenders radio- og fjernsynsvirksomhed, da bestemmelserne ikke anvender begrebet ”radio- og TV-selskab”, men det bredere begreb ”foretagende”.
Den danske regerings og Skatteministeriets interesser blev for EU-Domstolen varetaget af advokat Bodil Søes Petersen i samarbejde med advokat Malthe Gade Jeppesen.