EU-Domstolens dom
Indledningsvist udtalte EU-Domstolen i dommen, at formålet og indholdet i mindstelønsdirektivet ses at vedrøre både ”arbejdsvilkår”, som omfattet af kompetencen i artikel 153, stk. 1, i TEUF, og ”løn”, der ikke er omfattet af EU’s kompetence i medfør af artikel 153, stk. 5, i TEUF.
Om udelukkelse af kompetencen i medfør af artikel 153, stk. 5, i TEUF om lønforhold udtalte EU-Domstolen herefter, at dette sigter til foranstaltninger, der – såsom en ensretning af alle eller en del af lønbestanddele eller indførelsen af en mindsteløn på EU-plan – indebærer, at EU-retten griber direkte ind i fastsættelsen af lønningerne i EU.
Videre udtalte EU-Domstolen, at en fortolkning, hvorefter EU udelukkes fra at regulere ethvert spørgsmål, der har en eller anden form for forbindelse med lønforhold, ville udhule kompetencen, som EU i medfør af artikel 153, stk. 1, i TEUF er tillagt, og som af EU-Domstolen fremhæves som en væsentlig del af EU-lovgivers evne til at virkeliggøre de social- og arbejdspolitiske mål, som fastsættes i medfør af artikel 151, stk. 1, i TEUF.
Den omstændighed, at mindstelønsdirektivet vedrører ”løn” og kan have indvirkning på lønniveauet, er ifølge EU-Domstolen ikke i sig selv nok til, at EU-lovgiver har overskredet den tillagte kompetence.
EU-Domstolen efterprøvede i dommen en række konkrete bestemmelser i mindstelønsdirektivet. I den forbindelse fastslog EU-Domstolen, at direktivet ikke griber ind i medlemsstaternes valg af model for lønfastsættelse, ligesom direktivet ikke regulerer hverken de kollektive overenskomstforhandlingers indhold eller fastsætter bestemmelser om resultatet af sådanne forhandlinger. EU-Domstolen konstaterede yderligere, at direktivet ikke griber ind i den vide skønsbeføjelse, som arbejdsmarkedets parter er tillagt i forbindelse med forhandling og indgåelse af kollektive overenskomster.
EU-Domstolen fremhævede derudover, at direktivet ikke pålægger nogen medlemsstat, hvor løndannelsen sikres via kollektive overenskomster, en forpligtelse til at indføre en lovbestemt mindsteløn.
EU-Domstolen fandt dog samtidig, at der er dele af direktivets artikel 5, der regulerer procedurer for fastsættelse af passende lovbestemte mindstelønninger, og som derved griber direkte ind i lønfastsættelsen i medlemsstaterne. Disse dele af artikel 5 skal derfor efter EU-Domstolens opfattelse annulleres.
Det gælder i relation til blandt andet artikel 5, stk. 2, og det sidste sætningsled i stk. 3.
I artikel 5, stk. 2, i det nuværende direktiv fremgår det, at de nationale kriterier, hvorefter lovbestemte mindstelønninger fastlægges, som minimum skal omfatte følgende fire elementer:
a) købekraften for de lovbestemte mindstelønninger under hensyntagen til leveomkostninger
b) det generelle niveau for lønninger og deres fordeling
c) vækstraten for lønninger
d) de langsigtede nationale produktionsniveauer og udviklinger.
EU-Domstolen har ved dommen slået fast, at fastsættelsen af ovennævnte minimumselementer overskrider EU-lovgivers kompetence, idet EU-lovgiver derved har indført et krav, der vedrører de bestanddele, der indgår i disse lønninger, hvilket har direkte virkning på niveauet af disse.
I artikel 5, stk. 3, fremgår det videre, at medlemsstaterne kan anvende automatisk indekseringsmekanisme til at justere de lovbestemte mindstelønninger ud fra passende kriterier og i overensstemmelse med national ret og praksis, forudsat at anvendelsen af denne mekanisme ikke fører til en nedsættelse af den lovbestemte mindsteløn.
Det sidste sætningsled i stk. 3, der vedrører, hvorvidt mekanismen fører til nedsættelse af den lovbestemte mindsteløn, skal ligeledes efter EU-Domstolens opfattelse annulleres, da dette sætningsled også griber direkte ind i lønfastsættelsen.
Der var ikke andre bestemmelser i mindstelønsdirektivet, som efter EU-Domstolens vurdering griber direkte ind i lønfastsættelsen.
EU-Domstolen udtalte sig derudover også om EU-lovgivers manglende mulighed for indgreb i artikel 153, stk. 5, TEUF om ”organisationsret”.
EU-Domstolen fandt ikke, at direktivets artikel 4, stk. 1 og 2, om fremme af kollektive forhandlinger indebærer, at EU-retten griber direkte ind i organisationsretten, blandt andet fordi direktivet ikke pålægger medlemsstaterne at indføre krav om, at et større antal arbejdstagere bliver tilsluttet en fagforening. På den baggrund blev artikel 4 således også opretholdt af EU-Domstolen.
EU-Domstolens dom er en ændring i forhold til Generaladvokatens forslag, hvor det blev foreslået, at direktivet skulle annulleres i sin helhed.