Generelle tendenser
Antallet af whistleblowerindberetninger til Den Nationale Whistleblowerordning og antallet af indberetninger i C25-virksomheder er stigende og stiger fortsat. Den Nationale Whistleblowerordning modtog i perioden fra den 1. januar 2024 til den 31. december 2024 i alt 186 indberetninger. Det er 37 flere indberetninger end året før (svarende til en stigning på ca. 25 pct.).
Der er imidlertid også flere arbejdspladser, som enten modtager få eller slet ingen indberetninger til deres whistleblowerordning.
Årsagerne til få eller ingen indberetninger kan være mange. Det kan f.eks. være udtryk for, at alt fungerer, som det skal, hvilket er virkelig positivt. Men det kan også være udtryk for et manglende kendskab til ordningen, og hvad den kan bruges til.
Er jeres whistleblowerordning lettilgængelig?
En arbejdsgiver er efter whistleblowerlovens § 13 forpligtet til ”i en klar og lettilgængelig form” at stille oplysninger om sin whistleblowerordning til rådighed for sine ansatte (og den øvrige kreds af personer, som arbejdsgiver eventuelt frivilligt har valgt at give mulighed for at anvende ordningen).
Whistleblowerlovens § 13 indebærer, at oplysningerne skal gøres tilgængelige på et synligt sted, der er lettilgængeligt for de personer, der kan anvende ordningen. Dette kan f.eks. være på arbejdspladsens intranet og/eller hjemmeside eller et lign. sted.
Hvis I er en af de arbejdspladser, der modtager få eller ingen indberetninger, kan I overveje, om ordningen reelt er lettilgængelig for de personer, der kan anvende ordningen?