Ændringerne til markedsføringsloven træder først i kraft den 27. september 2026. Forbrugerombudsmandens praksis afspejler dog allerede de kommende regler, der derfor allerede nu bør efterleves.
Nye definitioner
Den gældende markedsføringslov definerer ikke begreber specifikt relateret til miljømarkedsføring.
Med lovændringen indføres en række nye definitioner, herunder bl.a. ”miljøanprisning”, ”generisk miljøanprisning” og ”bæredygtighedsmærke”.
Miljømarkedsføring, der kan være vildledende
Markedsføringslovens § 5 udvides med to nye former for markedsføring, der efter en konkret vurdering kan være vildledende og dermed ulovlige:
- Miljøanprisninger om fremtidige miljøpræstationer, hvis de ikke ledsages af klare, objektive og verificerbare forpligtelser og mål, der er dokumenteret i en realistisk og detaljeret gennemførelsesplan. En uafhængig tredjepartsekspert bør regelmæssigt overvåge den erhvervsdrivendes fremskridt.
- Markedsføring af irrelevante fordele, der ikke følger af noget element ved produktet eller virksomheden, f.eks. en påstand om, at papirark ikke indeholder plast.