Pouls Kaffefiltres ”grønne” markedsføring
Pouls Kaffefiltre (en opdigtet virksomhed, som du kan læse mere om i vores første artikel om virksomheden her) er klar til at lancere den selvopfyldende COFFULL kaffekop. De får derfor produceret emballage og markedsføringsmateriale til brug for promovering af koppen.
Pouls Kaffefiltre ønsker særligt at fremhæve, at det er miljøvenligt og bæredygtigt at bruge kaffekoppen, fordi man undgår engangskopper med plastiklåg, som smides ud efter brug.
På kaffekoppens emballage anfører Pouls Kaffefiltre, at kaffekoppen er miljøvenlig, og der fremgår en tegning af en smilende jordklode.
Pouls Kaffefiltre markedsfører koppen på sociale medier med teksten:
"Tænk bæredygtighed.
Uanset om du foretrækker din kaffe sort eller ej, er vores grønne COFFULL® kop det bæredygtige valg for dig."
Kort tid efter, at reklamen blev bragt, bliver Pouls Kaffefiltre kontaktet af Forbrugerombudsmanden, som har modtaget klager over markedsføringen af kaffekoppen, fordi flere kaffebutikker mener, at der er tale om greenwashing. Pouls Kaffefiltre beskyldes for ikke at kunne dokumentere, at koppen er særlig miljøvenlig eller bæredygtig.
Pouls Kaffefiltre forklarer, at man ved at bruge COFFULL kaffekoppen kan spare en to-go-kop med plastiklåg, hver gang man benytter COFFULL kaffekoppen i stedet for en engangskop, og at det er baggrunden for angivelsen af, at koppen er særlig miljøvenlig og bæredygtig.