Retlige kalejdoskoper og værdipolitiske brudlinjer i Europa
Udviklingen i transkønnede personers rettigheder i Europa er mindre voldsom, men mere konsekvent og forudsigelig. I fronten står som så ofte EU-Domstolen og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD), hvis praksis ses at værne om beskyttelsen af transkønnede personers rettigheder. På nationalt plan har ny lovgivning i Ungarn trukket i modsat retning. Også retsafgørelser fra nationale domstole illustrerer, at den retlige beskyttelse i Europa stadig er langt fra ensartet.
Vi fremhæver i det følgende nogle af de seneste og væsentligste udviklinger på det europæiske kontinent.
Luxembourgs linjer
EU-Domstolen har i flere nyere sager behandlet spørgsmål om transkønnede personers rettigheder.
EU-Domstolen har kun jurisdiktion til at behandle sager inden for EU-rettens område, og EU kan kun regulere på områder, hvor medlemsstaterne har overladt kompetence. Derfor sker beskyttelsen af transkønnede personers rettigheder gennem EU-retsordenen ofte via andre regler, som f.eks. regler om databeskyttelse eller fri bevægelighed. Denne udvikling er velkendt også inden for andre grundrettigheder. Men måske har Ungarn med sine kontroversielle anti-LGBTQ+-lovgivning banet vejen for et nybrud i EU’s rettighedshåndhævelse netop her.
Rettigheder ad bagvejen
I Mirin-sagen (C-4/23) fastslog EU-Domstolen den 4. oktober 2024, at en rumænsk statsborger, som havde fået anerkendt kønsskifte og navn i Det Forenede Kongerige før Brexit, havde ret til at få samme ændringer anerkendt i Rumænien. Afvisningen af anerkendelsen udgjorde en hindring for personens rettigheder i henhold til reglerne om fri bevægelighed, og medlemsstaterne var derfor forpligtet til at acceptere den ændrede status. Dommen bygger på traktatens bestemmelser om unionsborgerskab og personers frie bevægelighed og indebærer en anerkendelse af, at kønsidentitet er en del af den personlige status, som skal respekteres på tværs af grænser.
I Mousse-sagen (C-394/23), hvor det franske jernbaneselskab SNCF Connect krævede, at kunder angav køn (”Monsieur” eller ”Madame”) ved onlinekøb af billetter, nåede EU-Domstolen den 9. januar 2025 frem til, at dette ikke var nødvendigt for det kontraktforhold, der blev indgået ved køb af en togbillet, og at kravet derfor var i strid med dataminimeringsprincippet i GDPR. Her blev databeskyttelsesreglerne anvendt til at sikre trans- og kønsneutrale individers ret til ikke at blive tvunget ind i binære kønskategorier.
I Deldits-sagen (C-247/23) blev en transkønnet flygtnings anmodning om rettelse af kønsangivelsen i det ungarske asylregister afslået med henvisning til manglende dokumentation for kirurgisk kønsskifte. EU-Domstolen fandt den 13. marts 2025, at det udgjorde en krænkelse af GDPR, fordi kønsangivelsen er en personoplysning, som skal kunne berigtiges i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 16. Kravet om kirurgisk indgreb var ikke i overensstemmelse med forordningens krav om dataminimering og retten til korrekt registrering. Dommen viser, at også transkønnede asylansøgeres kønsidentitet nyder beskyttelse inden for rammerne af EU-retten.
Trumpismen i Budapest
Et muligt nybrud i EU-retten tegner sig i den verserende sag Kommissionen mod Ungarn (C-769/22), hvor Kommissionen har anlagt traktatbrudssøgsmål mod Ungarn som følge af landets såkaldte anti-LGBTQ+-lov, der begrænser unges adgang til indhold, som skildrer eller omtaler kønsidentitet og seksuel orientering.
I sit forslag til afgørelse af 5. juni 2025 konkluderede generaladvokat Tamara Ćapeta, at Ungarns lovgivning ikke blot strider mod sekundærret og EU’s charter om grundlæggende rettigheder, men også mod artikel 2 i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU), som fastlægger EU’s grundlæggende værdier. Hun argumenterer – på linje med Europa-Kommissionen – for, at artikel 2 kan finde selvstændig anvendelse som grundlag for traktatbrud.
I forslaget til afgørelsen udtalte generaladvokaten bl.a.:
”Jeg er af den opfattelse, at spørgsmålet om, hvorvidt de personer, der tilhører LGBTI-mindretallet, fortjener ligebehandling i medlemsstaternes samfund, ikke kan anfægtes igennem dialog. Disrespekt og marginalisering af en samfundsgruppe er »røde linjer«, der pålægges af værdierne om lighed, menneskelig værdighed og respekt for menneskerettigheder.”
Videre anførte hun:
”Den måde, hvorpå ligestilling af LGBTI-personer skal opnås, kan være forskellig og diskuteres, men det principielle valg om at forbyde forskelsbehandling på grund af køn eller seksuel orientering er fast forankret i EU’s forfatningsmæssige rammer. Det forholder sig således også selv om LGBTI-spørgsmål er socialt følsomme. Hvis beskyttelsesgrundlaget blev erstattet af en mindre socialt omstridt grund såsom hudfarve eller religion, ville det være åbenbart, at en lovgivning som den i den foreliggende sag omhandlede gør ligestilling virkningsløs.”
Hvis EU-Domstolen følger denne linje, vil det være første gang, EU-Domstolen i en dom baserer sig direkte og uafhængigt på Unionens værdibestemmelse. Tidspunktet for EU-Domstolens afgørelse i sagen er fortsat ukendt.
Generaladvokatens forslag til afgørelse i traktatbrudssøgsmålet mod Ungarn står i skærende kontrast til den nationale udvikling, der samtidig finder sted i Ungarn. Dette er også en udvikling, som også står i kontrakt til tendenserne i resten af Europa.
Under sit EU-formandskab i 2. halvår 2024 lancerede Ungarn sloganet ”Make Europe Great Again”, som i både tone og retning spejler Donald Trumps politiske retorik. Et nyere eksempel på retningen i Ungarn er, at parlamentet i april 2025 vedtog en forfatningsændring, der fastslår, at der kun findes to køn – mand og kvinde – og at man har det køn, man tildeles ved fødslen. Lovgivningen begrundes officielt med et ønske om at beskytte børn, men har i praksis betydet vidtgående begrænsninger af transkønnede personers rettigheder og synlighed i det offentlige rum. Premierminister Viktor Orbáns regering fremstår i den sammenhæng som EU’s uregerlige barn, der aktivt udfordrer Unionens grundlæggende værdier og placerer sig i skæringspunktet mellem national suverænitet og europæisk retlig integration.
Strasbourgs standarder
Også EMD i Strasbourg har i nyere praksis taget stilling til en række sager om transkønnede personers rettigheder. EMD har gentagne gange fastslået, at stater ikke må træffe beslutninger, der alene bygger på stereotype forestillinger om transkønnede personer. I flere tilfælde har EMD fundet, at sådanne beslutninger udgjorde en krænkelse af artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), som beskytter retten til privat- og familieliv.
I Savinovskikh m.fl. mod Rusland (sag 16206/19) blev det vurderet som en krænkelse af artikel 8, da et plejeforhold blev ophævet med henvisning til plejeforælderens kønsidentitet. Domstolen fandt den 9. juli 2024 frem til, at afgørelsen ikke hvilede på en konkret vurdering af barnets tarv, men på fordomme. Derfor havde Rusland krænket klagerens ret til familieliv efter EMRK’s artikel 8.
I W.W. mod Polen (sag 31842/20) blev Polen den 11. juli 2024 kendt skyldig i at have overtrådt EMRK’s artikel 8 om bl.a. retten til privatliv ved at placere en transkønnet kvinde i mandefængsler, til trods for hendes kønsstatus og fysiske transition. Sagen omhandlede manglende anerkendelse af hendes kønsidentitet samt risikoen for overgreb.
I T.H. mod Tjekkiet (sag 33037/22) blev det den 12. juni 2025 anset som en krænkelse af artikel 8 om bl.a. retten til privatliv, at Tjekkiet krævede irreversibel sterilisering som betingelse for juridisk kønsskifte. Domstolen fastslog, at et sådant krav udgjorde et uproportionalt indgreb i klagerens ret til respekt for privatlivet.
Danmark og Storbritannien trækker egne grænser
I de nationale retsordener i Europa er transkønnede personers rettigheder mere svingende. Ud over den særligt vidtgående udvikling i Ungarn, som vi har omtalt ovenfor, har også andre europæiske lande som Storbritannien og Danmark markeret sig med afgørelser i 2024 og 2025, der – uden at gå i samme retning som Ungarn – trækker visse juridiske linjer i spørgsmålet om kønsidentitet og rettighedsbeskyttelse.
Kvindeligt køn, mandligt fængsel – Højesteret vejer hensynene
I Danmark afsagde Højesteret den 10. september 2024 dom i sagen A mod Direktoratet for Kriminalforsorgen (BS-60551/2023-HJR), der omhandlede placeringen af en transkønnet kvinde, som afsonede en forvaringsdom, i et mandefængsel. Kvinden fik, mens hun afsonede foretaget et juridisk kønsskifte og identificerede sig som kvinde. Hun blev dog ikke af den grund flyttet til fængslet i Jyderup, som i dag modtager kvindelige indsatte. Hun var også fortsat underlagt visitation af mandligt personale. Højesteret lagde vægt på den dømtes biologiske køn og tidligere seksualforbrydelse, og fandt, at hensynet til fængslets sikkerhed oversteg hensynet til den enkeltes kønsidentitet. Indgrebet var derfor ikke i strid med bl.a. EMRK’s artikel 3 om bl.a. umenneskelig og nedværdigende behandling eller artikel 8 om bl.a. retten til privatliv.
"Kvinde" skrevet i kromosomer – biologien sejrer i britisk højesteret
Den britiske højesteret afsagde i april 2025 en meget omtalt dom i sagen ”For Women Scotland”, der angik rækkevidden af begrebet ”woman” i skotsk ligestillingslovgivning. Den skotske regering havde vedtaget en ændring af lov om kønsrepræsentation i offentlige bestyrelser (Gender Representation on Public Boards (Scotland) Act 2018), som gjorde det muligt at medregne transkønnede kvinder med juridisk kønsskifte i opgørelsen af kvinder i offentlige bestyrelser.
Organisationen For Women Scotland indbragte sagen og gjorde gældende, at begrebet ”woman” i Storbritanniens ligestillingslov (Equality Act 2010) alene dækker personer med biologisk kvindeligt køn. Højesteret gav organisationen medhold og fastslog, at det ikke er muligt i skotsk lovgivning at udvide definitionen af ”woman” til også at omfatte transkønnede kvinder uden at komme i konflikt med den britiske ligestillingslov. Dommen indebærer, at transkønnede kvinder – selv med juridisk kønsskifte – ikke nødvendigvis omfattes af kvinde-begrebet i ligestillingsretten og dermed heller ikke beskyttes af positive særforanstaltninger, der retter sig mod kvinder.
Højesterettens vicepræsident, Patrick Hodge, udtalte i forbindelse med, at han leverede rettens dom følgende:
”But we counsel against reading this judgment as a triumph for one or more groups in our society at the expense of another – it is not.”
Uanset dette forsøg på at holde højesteretten ude af den værdikamp, der begrundede søgsmålet, har dommen mødt stor kritik. Den transkønnede tidligere dommer Victoria McCloud har f.eks. udtalt, at hun vil forsøge at få sagen indbragt for EMD med henvisning til, at dommen underminerer transkønnede personers mulighed for effektiv retshåndhævelse.
Også internationalt er dommen blevet mødt af kritik. Således udtalte en række af FN’s særlige rapportører den 22. maj 2025 bl.a. følgende:
”But it may be used to justify exclusionary policies that further stigmatise and marginalise an already vulnerable population, as well as human rights defenders working to protect and promote transgender rights. We are deeply concerned that the application of this judgment may lead to increased discrimination and exclusion of transgender women in various sectors, including the workplace, at a critical time when employers should be striving to foster and maintain inclusive environments for all employees.”