Godtgørelse efter forskelsbehandlingsloven
En medarbejder, der er blevet afskediget i strid med beskyttelsen i forskelsbehandlingsloven, kan efter lovens § 7 tilkendes en godtgørelse. En godtgørelse efter forskelsbehandlingsloven udmåles efter praksis til 6, 9 eller 12 måneders løn under hensyn til medarbejderens ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt.
Det følger af artikel 17 i det bagvedliggende beskæftigelsesdirektiv, at de sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelse af direktivets beskyttelse, skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning. EU-Domstolen har uddybende udtalt, at en sanktion af ren symbolsk karakter under alle omstændigheder ikke kan anses for at være forenelig med en korrekt og fyldestgørende gennemførelse af beskæftigelsesdirektivet.
Fleksjobreformen
Før fleksjobreformen i 2013 betalte arbejdsgiveren løn til den fleksjobansatte for fuld tid, og kommunen udbetalte herefter et tilskud til arbejdsgiveren svarende til medarbejderens nedsatte arbejdsevne. Efter fleksjobreformen i 2013 blev tilskuddet omlagt således, at arbejdsgiveren fremover alene skulle betale løn for det arbejde, der blev udført, mens fleksjobberen dertil modtog et fleksløntilskud fra kommunen. Den endelige fordeling af udgifter mellem arbejdsgiver og kommune er således efter reformen uændret.
Retspraksis om godtgørelse til fleksjobbere
Før fleksjobreformen blev godtgørelser efter forskelsbehandlingsloven til fleksjobbere udmålt på baggrund af den samlede løn, som arbejdsgiveren udbetalte. Der blev således ikke korrigeret for den lavere månedlige lønudgift, som arbejdsgiveren havde efter tilskuddet fra kommunen.
Efter fleksjobreformen opstod der derimod uenighed i praksis om, hvorvidt godtgørelser til fleksjobbere efter forskelsbehandlingsloven skulle fastsættes alene på baggrund af den lønudgift, arbejdsgiver havde til fleksjobberen, eller som hidtil på baggrund af den samlede løn inkl. tilskuddet fra kommunen til fleksjobberen.
Retten i Svendborg afsagde den 10. januar 2018 en dom, hvor godtgørelsen til en fleksjobber ansat efter fleksjobreformen i 2013 blev udmålt på baggrund af både lønnen fra arbejdsgiver og fleksløntilskuddet. Efterfølgende afsagde henholdsvis Retten i Helsingør og Retten i Glostrup domme, der kom frem til det modsatte resultat, og hvor godtgørelsen blev fastsat til henholdsvis 20.000 og 30.000 kr.
Østre Landsret fik den 5. maj 2022 (U 2022.2672 Ø) anledning til at udtale sig om spørgsmålet. Rettens flertal kom i sagen frem til, at afskedigelsen ikke var i strid med forskelsbehandlingsloven, og udtalte sig derfor ikke om godtgørelsens størrelse. Mindretallet kom dog frem til, at der var sket ulovlig forskelsbehandling, og at godtgørelsen til fleksjobberen skulle udmåles til 200.000 kr. svarende til 9 måneders løn inkl. fleksløntilskud. Mindretallets begrundelse herfor var, at der ikke var holdepunkter for, at Folketinget med fleksjobreformen skulle have tilsigtet en nedsættelse af godtgørelsesniveauet til fleksjobbere afskediget i strid med forskelsbehandlingsloven.