Hvornår går en medarbejder over grænsen?
I en afgørelse afsagt af Vestre Landsret i juni 2020 (U2020.3006V), fik en arbejdsgiver medhold i, at det var berettiget at bortvise en medarbejder, der efter at være blevet afskediget – til stor gene for arbejdsgiver – havde slettet alle sine arbejdsmails og fremtidige møder i Outlook samt medtaget kundernes visitkort. Landsretten fandt, at sletningen var udtryk for en illoyal adfærd, der berettigede arbejdsgiver til at bortvise medarbejderen.
Loyalitetspligten omfatter også pligten til at værne om arbejdsgiverens konkurrencemæssige position. Dette kom også til udtryk i en nyligt afsagt dom fra Vestre Landsret (VLD af 23. november 2020), hvor en direktør, der – efter at have opsagt sin stilling og mens vedkommende var suspenderet – deltog i et møde med en konkurrerende virksomhed og en af arbejdsgiverens kunder. Landsretten gav arbejdsgiveren medhold i, at direktøren havde udvist en så grov forsømmelse af sin loyalitetspligt, at en bortvisning var berettiget. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at direktøren havde fået indskrænket sine ledelsesbeføjelser og tillige havde fået indskærpet sin loyalitetspligt over for arbejdsgiveren.
En trussel om at optræde illoyalt over for sin arbejdsgiver kan også begrunde en bortvisning. Det fastslog Vestre Landsret eksempelvis i den ældre afgørelse fra 2005 (VLD af 8. december 2005), hvor en afskediget direktør – i overværelse af en kollega – havde truet med at opføre sig illoyalt i forhold til arbejdsgiverens kunder og konkurrenter.
Særligt om brugen af sociale medier
Loyalitetsforpligtelsen gælder også, når medarbejderen bruger sociale medier. Selvom sociale medier i udstrakt grad betragtes som private, er en stor del af den information, der deles, offentligt tilgængelig. Skadende ytringer om arbejdsgiveren på sociale medier kan derfor blive anset som værende et brud på loyalitetspligten.
I praksis har det da også ført til bortvisning af medarbejdere, som – efter at være blevet afskediget – har angrebet eller udtalt sig kritisk om ledelsen på de sociale medier.
Det er derimod som altovervejende udgangspunkt ikke i strid med loyalitetspligten, hvis medarbejderen på de sociale medier tilkendegiver, at vedkommende er blevet afskediget eller har opsagt sin stilling – så længe tilkendegivelsen ikke suppleres med en begrundelse, der kan skade arbejdsgiver.