Jeg husker det tydeligt: første dag som studentermedhjælper på et advokatkontor. Nystrøget skjorte, og ambitionsniveauet i top. Man vil gerne levere fra dag ét. Samtidig vælter det ind med nye indtryk – nye kolleger, ukendte it-systemer og arbejdsopgaver, der adskiller sig markant fra de juridiske opgaver på studiet.
Denne artikel er skrevet som en håndsrækning til dig, der enten lige er startet eller snart begynder som student på et advokatkontor. Her deler jeg de erfaringer, jeg selv har gjort mig gennem to år som studentermedhjælper hos Poul Schmith/Kammeradvokaten – med fire konkrete råd, som jeg ville ønske, at jeg selv havde haft fra starten:
- Stil spørgsmål
- Udarbejd det, der efterspørges
- Opsøg feedback
- Opbyg relationer
Samtidig inddrager jeg erfaringer fra advokat og senior manager, Katrine Henckel Harloff, i Poul Schmith/Kammeradvokaten, der som professionel vejleder for en række jurastuderende har indgående indsigt i de udfordringer, fejltrin og succeser, som jurastuderende ofte møder i deres første tid på et advokatkontor.

