BAGGRUND FOR FORSLAGET
Flere undersøgelser fra de senere år viser, at mange offentligt ansatte undlader at benytte deres ytringsfrihed af frygt for negative ansættelsesretlige konsekvenser.
Ytringsfrihedskommissionen udgav i april 2020 betænkning nr. 1573/2020 om ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark. Betænkningen viste bl.a., at offentligt ansatte i vidt omfang undlader at ytre sig om kritisable forhold, som de mener, at offentligheden burde kende til. Ifølge kommissionens undersøgelser er årsagerne navnlig frygten for at blive opfattet som illoyal af arbejdsgiveren (48 %) og for at blive afskediget (46 %).
Et flertal i kommissionen anbefalede en lovfæstelse af offentligt ansattes ytringsfrihed med henblik på at sende et signal om opbakning til at gøre brug af sin ytringsfrihed som offentligt ansat. Derudover skal en lovfæstelse give en mere overskuelig indgang til de relevante regler. Som følge heraf blev beslutningsforslag B 285 om at sikre offentligt ansattes ytringsfrihed fremsat i marts 2021. Forslaget blev genfremsat i en revideret udgave med beslutningsforslag B 142 i februar 2024.
Regeringen indgik herefter i april 2024 – sammen med Dansk Folkeparti – en politisk aftale om at lovfæste offentligt ansattes ytringsfrihed. På den baggrund har Justitsministeriet den 18. december 2024 sendt udkast til lovforslag om offentligt ansattes ytringsfrihed i høring.
Det fremgår af udkastet til forarbejderne til lovforslaget, at Justitsministeriet som supplement til lovforslaget vil opdatere den eksisterende vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed fra 2016.
DEN FORESLÅEDE ORDNING
Formålet med lovforslaget er at lovfæste gældende praksis om offentligt ansattes ytringsfrihed, så rammerne tydeligt fastsættes i ét samlet lovgrundlag. Grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed har hidtil været – og vil fortsat blive – fastlagt efter de kriterier, der er blevet udviklet gennem bl.a. retspraksis, praksis fra Folketingets Ombudsmand og praksis fra det fagretlige system. Med loven ønsker man imidlertid at skabe et bedre overblik over gældende rettigheder og pligter og samtidig udsende et klart signal om, at offentligt ansatte kan gøre brug af deres ytringsfrihed uden frygt for negative ansættelsesretlige konsekvenser. Forslaget er endvidere motiveret af et ønske om at styrke åbenhed i den offentlige forvaltning, så kritisable forhold lettere kommer frem i lyset, og borgere kan have tillid til, at offentligt ansatte kan ytre sig om forhold af offentlig interesse.
Ikrafttræden
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025. Det bemærkes, at forslaget kan blive ændret i forbindelse med høringsprocessen og det forberedende arbejde i Folketinget.
Anvendelsesområde
Der er med lovforslagets § 1 lagt op til, at loven vil finde anvendelse for ansatte ved alle dele af den offentlige forvaltning, således som denne er afgrænset i forvaltningslovens § 1 og offentlighedslovens § 2.