Baggrunden for loven
Loven udmønter den politiske aftale af 7. februar 2024 om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren og har til formål at fjerne regulatoriske barrierer og skabe bedre rammer for udbredelsen af CO2-fangst.
Kommunernes mulighed for at deltage i CO2-fangstaktiviteter
Med loven har landets kommuner fået mulighed for at udnytte potentialet for CO2-fangst på bl.a. lokale affaldsforbrændingsanlæg og biomasseanlæg. Loven sikrer fleksibilitet i selskabsorganiseringen, så forskellige aktører kan deltage i CO2-fangstprojekter.
Det er dog et krav for kommunernes deltagelse, at CO2-fangstaktiviteten holdes adskilt fra kommunen og udøves på kommercielle vilkår i et aktie- eller anpartsselskab. En kommune vil derfor også kunne optjene et overskud i selskabet. Kommunen vil dog, hvis den modtager uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i en CO2-fangstvirksomhed, blive modregnet i kommunens statstilskud, sådan som det også kendes fra de kommunale forsyningsvirksomheder på el-, varme- og vandområdet.
For både kommunalt ejede selskaber og private virksomheder kan CO2-fangsten organiseres i særskilte CO2-fangstselskaber eller i samme selskab eller virksomhed, der driver el- eller varmeproduktionsvirksomhed. Hvis aktiviteterne udøves som en del af en eksisterende varmeproduktionsvirksomhed, er det et krav, at der laves særskilte regnskaber for varmeproduktionen på den ene side og aktiviteten med CO2-fangsten på den anden. Den regnskabsmæssige opdeling skal sikre, at omkostninger forbundet med CO2-fangsten ikke overvæltes på varmeforbrugerne, som herved ville blive pålagt ekstra udgifter som følge af deltagelsen i CO2-fangstaktivitet. Forsyningstilsynet fører tilsyn og kontrol med denne omkostningsallokering.