OFFENTLIGT TILGÆNGELIGE LADEPUNKTER
Med AFI-forordningens ikrafttræden og den samtidige ophævelse af AFI-direktivet sker der en udvidelse af, hvilke ladepunkter der vil betragtes som offentligt tilgængelige.
Offentligt tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler, der bl.a. omfatter ladepunkter, defineres således i den reviderede AFI-lov som: ”Infrastruktur for alternative drivmidler, der er beliggende på et sted eller en lokalitet, der er åben for offentligheden, uanset om infrastrukturen for alternative drivmidler er placeret på offentlig eller privat ejendom, uanset om der gælder begrænsninger eller betingelser med hensyn til adgang til stedet eller adressen, og uanset de gældende anvendelsesbetingelser for infrastrukturen for alternative drivmidler”.
Ovenstående indebærer en udvidelse af, hvilke ladepunkter der vil betragtes som offentligt tilgængelige. Fremadrettet bliver det afgørende, om ladestanderne er åbne for offentligheden, uanset om ladestanderne er placeret på offentlig eller privat ejendom, uanset om der gælder begrænsninger eller betingelser med hensyn til stedet eller adressen og uanset de gældende anvendelsesbetingelser for ladestanderne. En ladestander anses også for åben for offentligheden, selvom adgangen er begrænset til en bestemt og generel gruppe af brugere, f.eks. kunder ved et supermarked eller i en parkeringskælder. Ladepunkter på privat ejendom, hvortil adgangen er begrænset til en afgrænset og bestemt gruppe af personer, f.eks. ladepunkter ved en kontorbygning, som kun ansatte har adgang til, vil dog ikke betragtes som offentligt tilgængelige.
Ordregiver er derfor fortsat nødsaget til at vurdere, om en aftale anses for at omfatte offentligt tilgængelige ladepunkter, herunder eksempelvis i relation ordregiverens gæster.
10%-REGLEN
De hidtidige regler om, at en offentlig ordregiver skal sikre, at de priser, som operatøren opkræver fra brugeren, er rimelige og ikkediskriminerende, ophæves. Kravet om rimelige og ikkediskriminerende priser er bl.a. udmøntet i det danske krav om, at en operatør af ladepunkter, som er i begrænset konkurrence, maksimalt må yde en rabat på 10% af ad hoc-prisen til abonnenter, som blev indført ved bekendtgørelse nr. 1073 af 28. juni 2022.
Ved AFI-forordningens ikrafttræden forventes bekendtgørelsen revideret, hvilket indebærer, at bl.a. 10%-reglen udgår. Ordregivere og operatører skal således ikke længere vurdere, om der eksempelvis er en passende gå- eller køreafstand til anden konkurrerende ladeoperatør, ligesom rabatordninger ikke længere vil være begrænset af den objektive 10%-regel.
Det følger dog fortsat af AFI-forordningen, at operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal opkræve rimelige, let og klart sammenlignelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende priser.