Direktivet om platformsarbejde
Digital arbejdsplatform
Direktivet indeholder bl.a. i artikel 2, stk. 1, en definition af, hvad en ”digital arbejdsplatform” er. Det er enhver virksomhed, som leverer kommercielle tjenester, hvis tjenesten opfylder alle de følgende betingelser:
a) den leveres, i det mindste delvist, på afstand ved hjælp af elektroniske midler såsom et websted eller en mobilapplikation
b) den leveres på anmodning af en tjenestemodtager
c) den er nødvendig og en væsentlig del af tilrettelæggelsen af det arbejde, der udføres af enkeltpersoner, uanset om arbejdet udføres online eller på et bestemt sted
d) den involverer brug af automatiserede overvågningssystemer eller automatiserede beslutningssystemer.
Brugen af algoritmer
Direktivet fastsætter desuden regler for brugen af algoritmisk styring, som er centralt ved platformsarbejde, da digitale platforme i høj grad benytter sig af algoritmer til organisering og styring af arbejdet. Med reglerne forpligtes platformene til at informere medarbejdere om anvendelsen af automatiserede overvågnings- og beslutningssystemer, der kan påvirke deres ansættelsesforhold, arbejdsvilkår og aflønning.
Desuden forbydes brug af automatiserede systemer til behandling af særligt følsomme oplysninger såsom biometriske data eller personlige oplysninger om arbejdstagernes følelsesmæssige eller psykologiske tilstand. Automatiserede systemer skal endvidere overvåges af kvalificeret personale, så menneskelig kontrol og evaluering garanteres for automatiske afgørelser, ligesom platformsarbejderne har ret til at få sådanne afgørelser forklaret og revideret.
Formodningsregel
Direktivet pålægger desuden medlemsstaterne at indføre en retlig formodningsregel, hvorefter en person, der udfører arbejde for en ”digital arbejdsplatform,” formodes at være lønmodtager, når konkrete omstændigheder tyder på instruktion og kontrol i overensstemmelse med national ret, kollektive overenskomster eller praksis under hensyntagen til EU-Domstolens retspraksis.
Hvis konkrete forhold føre til formodning om et ansættelsesforhold, vil det herefter være op til platformen at løfte bevisbyrden for, at personen ikke er lønmodtager og dermed afkræfte den retlige formodning.
Formodningsreglen er et centralt element i platformsdirektivet, da reglen gør det vanskeligt for digitale platforme at fortsætte en praksis, hvor beskæftigede personer typisk bliver anset for at være selvstændige erhvervsdrivende og ikke lønmodtagere med de dertil knyttede rettigheder.
I det oprindelige forslag til platformsdirektivet var der oplistet en række konkrete kriterier, hvor mindst to ud af fem skulle være opfyldt for at udløse formodningsreglen. Medlemsstaterne kunne imidlertid ikke nå til enighed om indholdet af en så ”fastlåst” formodningsregel. Med bestemmelsen i direktivets artikel 5 er medlemsstaterne derfor tillagt større frihed ved implementeringen, så det nu er op til de enkelte lande at udarbejde en retlig formodningsregel til brug for korrekt klassificering af beskæftigelsen, som udløses, når der konstateres forhold, der indikerer kontrol og instruktion. Herved har man forsøgt at ramme en balance, hvor de nationale arbejdsmarkedssystemer respekteres samtidig med, at der sikres minimumsstandarder for personer, der arbejder på arbejdsplatforme i EU.