De 17 initiativer
1) Præcisering af principper for udmåling af godtgørelse efter ligebehandlingsloven
Der ønskes en præcisering af, hvilke kriterier der bør indgå ved udmåling af godtgørelser efter ligebehandlingsloven. Herudover ønskes det, at godtgørelsesniveauet i grove sager om seksuel chikane hæves med 33 procent. Formålet er at sikre, at de arbejdsgivere, der ikke tager seksuel chikane alvorligt og håndterer sagerne, sanktioneres hårdere.
2) Mulighed for godtgørelse fra krænkeren efter ligebehandlingsloven
Det ønskes, at den krænkede ud over godtgørelse fra arbejdsgiver tillige kan søge godtgørelse fra den medarbejder, der har udøvet krænkelsen. Parterne i aftalen lægger op til en lovændring, og med dette forslag forenkles og tydeliggøres både krænkerens ansvar og reguleringen af godtgørelsesmulighederne, ved at de samles i ligebehandlingsloven.
3) Tydeliggørelse af arbejdsgivers ansvar efter ligebehandlingsloven
Efter ligebehandlingsloven har arbejdsgiver en pligt til at stille et chikanefrit miljø til rådighed, og arbejdsgiver er forpligtet til i rimeligt omfang at sikre sine ansatte mod chikane. Pligten fremgår imidlertid ikke direkte af ligebehandlingsloven og ønskes derfor indført i lovteksten.
4) Tydeliggørelse af, at en troværdig partsforklaring i sig selv kan udgøre faktiske omstændigheder i sager om seksuel chikane efter ligebehandlingsloven
I nogle sager om seksuel chikane kommer partsforklaringer til at spille en central rolle i domstolenes bevisbedømmelse, da der ikke er vidner eller andet bevismateriale, der underbygger, at seksuel chikane har fundet sted. Det ønskes derfor tilføjet i ligebehandlingsloven, at domstolene kan lægge vægt på partsforklaringer ved vurderingen af, om der er påvist faktiske omstændigheder, der giver anledning til at formode, at der er udøvet seksuel chikane.
5) Tydeliggørelse af de ansattes pligter efter arbejdsmiljøloven
Det ønskes, at de ansatte skal bidrage til at forebygge og håndtere seksuel chikane i arbejdet. Det ønskes derfor tydeliggjort i arbejdsmiljøloven, at de ansatte har pligt til at videregive oplysninger om seksuel chikane i arbejdet, hvis de bliver opmærksomme på det og ikke selv kan løse problemet.
6) Fælles anbefaling om fokus på seksuel chikane på den enkelte virksomhed
Det ønskes, at den enkelte virksomhed sætter fokus på sund arbejdspladskultur, hvor man i samarbejde med de ansatte formulerer rammer for en sund kultur uden seksuel chikane og sexisme og udformer konkrete anvisninger for, hvordan man håndterer og forebygger seksuel chikane.
7) Adfærdskodeks for fortrolighedsklausuler
Arbejdsmarkedets parter har udarbejdet et adfærdskodeks for brugen af fortrolighedsklausuler i sager om seksuel chikane på arbejdspladsen.
8) Øget fokus på seksuel chikane i APV-arbejdet
Det ønskes, at der i Arbejdstilsynets APV-tjeklister sættes fokus på seksuel chikane og andre krænkende handlinger i arbejdet. Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø (BFA’erne) opfordres også til at øge fokus på seksuel chikane i arbejdet i relevant materiale om APV-processen.
9) Erfaringsopsamling om Arbejdstilsynets initiativer om forebyggelse af seksuel chikane
Det ønskes, at Arbejdstilsynet udarbejder en erfaringsopsamling om de initiativer, som er igangsat til en styrket indsats målrettet seksuel chikane og psykisk arbejdsmiljø som følge af finanslovsbevillingen fra 2021. Erfaringsopsamlingen skal understøtte det videre arbejde med forebyggelse af seksuel chikane i arbejdet.
10) Årlig opgørelse over Arbejdstilsynets afgørelser og vejledninger om seksuel chikane og mobning
Det ønskes, at Arbejdstilsynet fremover udarbejder årlige opgørelser over antallet af afgørelser og vejledninger om seksuel chikane og mobning i arbejdet.
11) Opsamling af erfaringer med indsatser til forebyggelse af seksuel chikane i arbejdet
Det ønskes, at der foretages en opsamling af erfaringer med eksisterende forebyggende indsatser mod seksuel chikane i arbejdet samt eventuelle anbefalinger til yderligere udbredelse af indsatser.
12) Tydeliggørelse af adgang til at ophæve en uddannelsesaftale på grund af seksuel chikane samt lempelse af fristregel i erhvervsuddannelsesloven
Det ønskes understreget, at seksuel chikane i ligebehandlingslovens forstand som udgangspunkt er en væsentlig misligholdelse, der kan begrunde ophævelsen af en uddannelsesaftale. Herudover ønskes det indført i erhvervsuddannelsesloven, at der i sager om seksuel chikane, hvor eleven hæver uddannelsesaftalen, kan ses bort fra den nugældende frist på en måned (efter den hævebegrundende omstændighed) efter konkret vurdering.
13) Fast track i de faglige udvalg og i Tvistighedsnævnet i sager om seksuel chikane
Der ønskes i regi af Børne- og Undervisningsministeriet etableret et udvalgsarbejde om etablering af en ensartet samt særlig hurtig og fortrolig proces (fast track) til de faglige udvalgs og Tvistighedsnævnets behandling af sager om seksuel chikane.
14) Adgang til skoleoplæring, når der er anlagt sag om seksuel chikane
Det ønskes indført i erhvervsuddannelsesloven, at elever/lærlinge kan optages i skoleoplæring, når en sag om seksuel chikane er indbragt for Tvistighedsnævnet, indtil sagen er afgjort – således at eleven/lærlingen fastholdes i uddannelse.
15) Vejledning til skolerne om deres pligt til at formidle en anden læreplads, når en elev eller lærling har været udsat for seksuel chikane og har mistet sin uddannelsesaftale
Det ønskes, at Børne- og Undervisningsministeriet udarbejder en vejledning til skolerne om deres pligter i forhold til at formidle lærepladser til elever og lærlinge, der har været udsat for seksuel chikane, så de kan fortsætte uddannelsen i en anden virksomhed eller anden afdeling af samme virksomhed.
16) Tydeliggørelse af reglerne for tilbagekaldelse af godkendelse som oplæringsvirksomhed på grund af seksuel chikane
Det ønskes tydeliggjort i reglerne, at fagligt udvalgs godkendelse af virksomheder som oplæringsvirksomhed kan tilbagekaldes, hvis forudsætningen for godkendelsen er bristet, fx ved gentagne sager om seksuel chikane.
17) Alliance om forebyggelse af seksuel chikane
For at bidrage til et vedvarende fokus på seksuel chikane på arbejdsmarkedet, i uddannelse og i samfundet generelt ønskes en alliance om forebyggelse af seksuel chikane. Alliancen er åben for alle relevante organisationer inden for arbejdsmarkedet, uddannelsessektoren og civilsamfundet. Alliancen skal sætte fokus på problemstillingen blandt andet gennem dialog, videndeling samt ved konkrete projekter.
Ikrafttrædelse og lovændringer
De initiativer, der kan gennemføres uden lovændring, forventes ifølge trepartsaftalen at træde i kraft med aftalen. De initiativer, der kræver lovændring, træder først i kraft, når Folketinget har vedtaget de relevante lovændringer.