Med henblik på implementering af en række regler i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/2161 om bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse (moderniseringsdirektivet), vedtog Folketinget den 25. november 2021 et lovforslag om en række ændringer af markedsføringsloven.
Ændringerne omfatter bl.a. nye regler om handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år, hjemmel til en forhøjelse af bødeniveauet ved overtrædelser af markedsføringsloven, en justering af bødetakster for overtrædelse af spamforbuddet og en udvidelse af området for anvendelse af administrative bødeforlæg.
Handelspraksis beskytter børn og unge under 18 år
Med ændringerne af markedsføringsloven udvides beskyttelsesområdet, således, at også ”andre produkter, som er uegnede for børn og unge under 18 år” forbydes i forbindelse med handelspraksis rettet mod netop børn og unge. Det vil således være i strid med de nye regler at rette handelspraksis om fx kosmetiske indgreb mod børn og unge under 18 år. Nærmere regler om hvilke produkter, som er omfattet af forbuddet, fastsættes af erhvervsministeren.
Forbud mod brug af ’børne-influencere’
Det følger af de nye regler, at markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år, ikke må foregå på - eller via - profiler på sociale medier, som tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år. Markedsføring på sociale medier, som er rettet mod børn og unge under 18 år, må heller ikke i øvrigt anvende børn og unge under 15 år, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
Disse ændringer træder i kraft 1. januar 2022, og overtrædelse kan medføre bøde efter markedsføringslovens nye bødemodel (se nærmere herom nedenfor).