Ikke krav om retligt grundlag efter databeskyttelsesforordningen
Dommen fastslår desuden, at når betingelserne i markedsføringslovens § 10 er opfyldt, er det ikke nødvendigt at påberåbe sig et retligt grundlag efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, for selve udsendelsen. Dette begrundes med, at markedsføringslovens § 10, stk. 2, udgør lex specialis i forhold til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1. Tilsvarende må antages at gælde for ”opt‑in”-modellen i markedsføringslovens § 10, stk. 1.
Dommen er dermed ikke helt på linje med Datatilsynets Vejledning om direkte markedsføring fra juni 2023. Her anfører Datatilsynet, at det relevante retlige grundlag for udsendelse af direkte markedsføring efter ”opt‑in”-modellen er den registreredes samtykke (artikel 6, stk. 1, litra a), mens der for ”opt‑out”-modellen henvises til interesseafvejningsreglen (artikel 6, stk. 1, litra f). Det bliver derfor interessant at se, om Datatilsynet på baggrund af dommen udgiver en opdateret vejledning.
Det er væsentligt at bemærke, at der fortsat kræves et retligt grundlag efter databeskyttelsesforordningen for øvrig behandling af personoplysninger forbundet med direkte markedsføring. Det kan f.eks. være forudgående kundesegmentering og/eller -profilering, der ligger til grund for udvælgelsen af, hvilke modtagere der skal have specifikt markedsføringsmateriale. Dommen må således forstås sådan, at det alene er i forhold til selve udsendelsen af markedsføringsmaterialet til modtageren, at markedsføringslovens regler om spam (ePrivacy-direktivet) har karakter af lex specialis i forhold til databeskyttelsesforordningen.
Hvad betyder det i praksis?
Hvis I ønsker at anvende ”opt‑out”-modellen til udsendelse af markedsføringsmateriale, skal I sikre, at betingelserne herfor opfyldes allerede i forbindelse med oprettelsen af en profil på jeres hjemmeside.
Derudover vil mange erhvervsdrivende skulle opdatere deres privatlivspolitik og samtykketekster, idet disse ikke skal beskrive et retligt grundlag efter databeskyttelsesforordningen for selve udsendelsen af markedsføringsmateriale i henhold til markedsføringslovens § 10. Privatlivspolitikken skal dog fortsat oplyse om relevante retlige grundlag efter databeskyttelsesforordningen for øvrig behandling, f.eks. kundesegmentering og/eller -profilering.
BRUG FOR HJÆLP?
Har du brug for hjælp til opdateringen af jeres privatlivspolitik eller har du behov for rådgivning om databeskyttelsesretlige eller forbrugerretlige forhold, er du meget velkommen til at kontakte en af vores specialister.
Læs mere om vores rådgivning inden for Markedsføringsret, forbrugerret og e-handel og Databeskyttelsesret (GDPR).